– Vår målgruppe er barn. Det er de som skal arve jorden vår. Derfor blir det helt feil for oss å selge klær til barna og samtidig ødelegge jordkloden deres, sier Åse Tosterud. Hun jobber som international retail director i kleskjeden Polarn O. Pyret.

Hun forteller at når de kjører kundeundersøkelser, svarer 49 prosent at ytterklærne har blitt brukt av tre barn eller flere.

Stor på second hand-markedet

– Vi lager ikke bruk- og kast-klær. Vi lager kvalitetsklær som skal arves, der slitestyrke, funksjoner og passform holder lenge, sier Tosterud, og legger til at de ikke bare har én rad der man kan skrive barnets navn i plaggene.

– Vi har tre. Det er en signatur på hvordan vi tenker. Polarn O. Pyret er også det varemerket det søkes mest etter på Blocket, svenskenes svar på Finn.no. Å være attraktiv på bruktmarkedet, tar vi som et kvalitetsstempel, sier Tosterud.

Det sitter i veggene

I 2015 gjorde klesmerket en stor kundeundersøkelse der det kom tydelig fram at morgendagens mødre ikke ser på bærekraft som en bonus, men som et krav.

– Hvis bærekraft ikke er på plass, er vi helt uaktuelle. Vi har alltid tatt samfunnsansvar og tenkt på miljøet, helt siden vi startet opp for 42 år siden, sier Tosterud.

Mange bedrifter har begynt å tenke på miljøet og ta ansvar de siste årene. Spesielt etter at mediene har skrevet om det.

– Hos oss, har det alltid vært et tema. Det er ikke noe nymotens greier vi har begynt med nå. Det sitter i veggene, sier hun.

Reparerer klærne gratis

Klesprodusenten har også en reparasjonsservice kalt PO.P Repairs. Det betyr at man kan få reparert Polarn O. Pyret-yttertøy til selvkostpris, som for eksempel å bytte ødelagte glidelåser eller å lappe hull. Denne servicen gjelder uansett hvor gammelt plagget er. Handler man over en viss sum, får man reparert klærne gratis. 

– Dette tjener vi ingen ting på. Det er kun en utgift for oss. Men hvis man er i skibakken og er uheldig og får en rift i jakka, så skal man ikke behøve å kaste den for det. Den kan fint brukes i mange år til, sier Tosterud.  

Miljøvennlig i alle ledd

Ansvar for miljøet er noe som følger i alle ledd. Helt fra produksjon, transport og til hver enkelt ansatt. Klesprodusenten kaller sitt bærekraftsarbeid for PO.P Cares.

– Da jeg var på jobbintervju, fikk jeg mange spørsmål om hvordan jeg håndterte søppelet mitt og hvilke verdier jeg hadde. Jeg kunne ikke jobbe her, hvis jeg hadde helt andre verdier enn dem. Det er avgjørende at man tenker i et miljøperspektiv for å få jobbe hos oss, sier Tosterud.

Et eksempel for bransjen

Polarn O. Pyret prøver også å minimere transporten mellom butikkene, og tenker hele tiden miljøvennlige alternativer.

– Vi bruker elsykkel når vi frakter varer mellom butikkene i Oslo. Kontorene våre ligger på knutepunkter, slik at de ansatte kan benytte kollektivtransport. Og skal vi samles og ha møter, legger vi møtene på steder der man ikke er avhengig av bil for å komme frem. Og så er det forbudt med plastkopper på kontorene våre, sier Tosterud, og legger til at de hele tiden jobber beinhardt for å være i front når det gjelder miljøet.

– Vi ønsker å være et eksempel for bransjen. Kanskje kan vi inspirere flere til å henge seg på, sier Tosterud.