Vi skal ta ansvar for folka våre, samfunnet utenfor hotelltrappa og miljøet. Vi rapporterer på en trippel bunnlinje i årsrapporten vår: People, Planet, Profit og alle de tre områdene er like viktige. Den virkelige styrken vår er engasjementet til alle våre ansatte. Jeg kan sitte på kontoret og foreslå tiltak i hytt og pine uten at så mye skjer. Det er folka våre som driver alle prosjektene. De har et engasjement for miljøet, for kollegene og for stedet de holder til som er helt uvurderlig. De klarer å gjøre det morsomt å jobbe med samfunnsansvar. Vi har mange store sentrale tiltak som miljøsertifisering av alle hotell, vi satser stort på bærekraftig og sunn mat, og vi jobber med Unicef mot menneskehandel av barn. Det har vi gjort i mange år og er noe vi skal fortsette med, forteller Petter Stordalen, eier av hotellselskapet Nordic Choice Hotels.

Hotellselskapet står bak de tre hotellkjedene Quality Hotel, Clarion Hotel og Comfort Hotel, samt mer enn 20 frittstående hoteller, som blant annet The Thief, Farris Bad og Norefjell Ski & Spa.

Petter Stordalen er i den unike situasjonen at han som eneste eier av Nordic Choice Hotels kan bestemme retningen for fremtiden. Hotellselskapet kan med andre ord bestemme seg for tiltak som ikke lønner seg før om for eksempel fem, ti eller femten år.

Vinn-vinn-vinn

- Vi er i en vinn-vinn-vinn situasjon. Kunden vil ha bærekraft og samfunnsansvar, folk vil ha det og ansatte vil ha det. Hvis man operer i en bransje der samfunnsansvar og bærekraft ikke er fokus, løft blikket og se fremover. Det som er lønnsomt i dag er kanskje ikke det som er lønnsomt om ti år. Å drive med bærekraftig business og ta samfunnsansvar er som å kjøpe et lager med slengbukser i ukene før premieren på «Saturday Night Fever». Du kommer til å tjene på det. Kanskje ikke umiddelbart, men garantert med tiden. Bærekraft er fremtiden, sier han.

I mange år har Nordic Choice Hotels satset på bærekraftig mat med fokus på hvordan de skal kaste mindre mat, servere sunnere og handle etisk. Ulike buffeter har blitt testet ut. Enkle grep har blitt gjort, som å flytte på salater og kjøttboller for å gjøre det lettere å velge sunt og miljøvennlig. De benytter mindre tallerkener enn før, for at folk skal kaste mindre mat. Blant flere ting med samfunnsansvar Nordic Choice Hotels har prøvd ut er Petter Stordalen mest fornøyd med matsatsingen.

- Mat er så tydelig. Vi ser det, kunden ser det og alle har et forhold til det. Derfor skaper det så mye engasjement blant folk. Mat gjør så mye mer enn bare å fylle opp magen. Det påvirker også det mentale, sier han.

 

Petter Stordalen

NÆRINGSLIVET MÅ SATSE: - Å drive bærekraftig og tjene penger er symbiotisk. De to er avhengige av hverandre og kommer til å bli det enda mer fremover. De aktørene i næringslivet som forstår det vil ha et fortrinn, forteller Stordalen. Foto: NTB Scanpix


 

Finn ditt samfunnsansvar

Stordalen forteller at andre bedrifter må finne sine egne områder innen samfunnsansvar å satse på.

- Velg et område som er viktig for dere. Det kan gjerne være et område som er viktig i driften deres. Hør med de ansatte. Hva er de opptatt av, hva ser de hver dag som kan forbedres? Tiltak kan vedtas i styrerommet, men hvis man ikke har de ansatte på laget er sjansen for suksess lik null. Hvis ansatte er enige og fornøyde, har tiltaket et fantastisk utgangspunkt til å bli noe stort. Ikke vær redd for å feile. Spill med åpne kort slik at du kan få tilbakemeldinger og bli bedre. Man må snakke med ansatte og kunder. Hvis et prosjekt ikke går like bra som man håpet, så gjør ikke det noe. Prøv noe annet, se etter andre muligheter. Det skader aldri å ta litt ekstra samfunnsansvar.

Han mener at næringslivet må satse på CSR og samfunnsansvar.

- Måten næringslivet kan møte disse utfordringene er å begynne å ta dem seriøst. Transparens blir viktigere fremover og hvis man ikke gjør det man kan, vil det synes, forteller Stordalen, og sier til slutt:

- Det er også viktig å forstå at det å ta samfunnsansvar og drive bærekraftig ikke er noe man gjør fordi butikken går så det griner. Å drive bærekraftig og tjene penger er symbiotisk. De to er avhengige av hverandre og kommer til å bli det enda mer fremover. De aktørene i næringslivet som forstår det vil ha et fortrinn.