Går alt som det skal, noe det ifølge Gundersen nesten aldri gjør, så skal den første containeren med Beljo Toys leketøy være i Norge 1. august. Den første linja er under produksjon i Kina og Italia.

- Vi får frakta inn 3000 leker. Det er traktorer, dumpere og skogsmaskiner, sier Gundersen.

- Men vi har lært at ting kan skje. Vi er en liten aktør. Dersom fabrikken får et oppdrag fra et større selskap, kan det være at vår produksjon utsettes.

Unike leker

Beljo Toys lager byggesett for barn mellom tre og sju år. Det er byggeklosser i tre, som settes sammen med magnetkoblinger. Det er disse magnetene som gjør lekene unike, som gjør at Gundersen har gått hele veien, fra en idé til en fullskala produksjonslinje.

I 2012 tok han kontakt med Pavels Innovation i Skien for å få hjelp til å videreutvikle ideen hans. Han ville lage leketøy av tre. Han hadde laget skisser av et system med deler som kan brukes til å bygge egne konstruksjoner. Det innovative, det nye, var at treklossene skulle kobles sammen med magneter.

Pavels Innovation driver med produktutvikling, industridesign og bygging av prototyper. De ble raskt involvert i prosjektet, og gikk etter hvert inn som partner i selskapet.

- Terje forstod at han måtte ha ekstern kompetanse. Da han kom til oss var han tydelig på at han ville ha hjelp til å utvikle produktet og hvilke personer han ville ha med, sier Erik Pavel Petersen, daglig leder i Pavels Innovation.

Beljo Toys

 

Flere hoder

- Som gründer må du gi prosjektet ditt rom til å vokse, og i det rommet må det være god plass, for en vet aldri hva som skjer, sier Gundersen.

- Du må være åpen for å dele prosjektet ditt. Du trenger hjelp.

En viktig milepæl var da Gundersen og Pavels fikk ferdigstilt en prototype.

- Det var et avgjørende steg. Vi hadde nå et fysisk produkt å vise fram, sier Gundersen og fortsetter:

- Dette var avgjørende for at vi fikk et gjennombrudd hos Innovasjon Norge. Det var først da jeg tok fram prototypen, en traktor, at jeg virkelig fikk respons. Det åpnet mange dører!

Det at lekene er av tre, ser ut til å treffe en internasjonal trend, hvor nordisk design etterspørres.

- Klossene oppleves som ”riktige”, sier han.

-Treet er godt å ta på og barn ser ut til å like måten de magnetiske låsene fungerer på. Klossene skal vris til magnetene låser. Barn ser ut til å forstå dette raskt. De liker måten klossene festes til hverandre.

- Vi har brukt enormt lang tid på detaljer. Når du skal lage produkter som er sammensatt av flere deler, vil hver eneste forandring gjøre at de andre elementene også må endres. Dette tar lang tid. Dette er noe gründere ofte ikke er forberedt på. Det koster penger, tid og det er enormt frusterende, sier Petersen.

- Mens en venter på at en ekstern leverandør skal bli ferdig med endringene, så løper kostnadene. Det er husleie, lønn og faste kostnader som skal betales, sier han.

- Dersom en skal bygge et varemerke, et produkt, så kreves det evnen til å stå igjennom slike utfordringer.

Terje Gundersen, gründer av Beljo Toys.

 

Oppkalt etter sønnene

Terje Gundersen hadde ideen til en norsk treleke med et traust norsk navn: Treleker. Etter noen runder med analyser, brainstorming og diskusjoner ble det endret til Beljo Toys. Et navn som klinger godt på mange språk, samtidig som det er forankret i prosjektets historie, Gundersens tre sønner hjemme i Suldal heter Bård, Elias og Jonas.

Da selskapet bestemte at de ville satse internasjonalt, valgte de tidlig å oppsøke de mest sentrale arenaene i bransjen. Beljo Toys har vært til stede på verdens største leketøysmesse, Spielwarenmesse, i Nurnberg i Tyskland de siste fire årene. Her møtes nærmere 80 000 bransjefolk fra hele verden.

- Det har vært avgjørende å møte den internasjonale bransjen, sier Gundersen og fortsetter:

- Produktet vårt ligger i et høykvalitetssegment, og vi har fått viktig feedback fra store internasjonale selskaper. Det hjelper litt på selvtilliten når et stort dansk selskap, jeg nevner ikke navn, stanser foran standen vår og berømmer produktet.

Ut i butikkene

Når den første produksjonslinja ankommer Norge i august, starter neste fase. Da skal produktene ut i butikkene. Det er da dommen faller. Men Terje Gundersen er trygg. Han måtte uansett realisere dette prosjektet.

- Drivkraften for en gründer er drømmen. Drømmen om at ideen din skal bli virkelighet, sier han, og forteller til slutt:

- Jeg tok et valg. Veien har vært lang. Jeg sa opp lærerjobben og har livnært meg som løsarbeider disse årene. Men når vi har de ferdige lekene her, så har jeg lyktes. Når jeg en gang sitter på gamlehjemmet, så vil jeg vite at jeg har gjort det jeg kunne for å virkeliggjøre drømmen.