Man lever av sine kunder, og mangler man kontroll der så mangler man kontroll på bedriftens aller viktigste ressurs, mener administrerende direktør i SuperOffice Norge, Camilla Heidenreich Bommen.

- Det er viktig at du som bedriftsleder har full oversikt over kjerneinformasjonen om alle kundene dine: hvem som jobber der, all korrespondanse, alle mailer og all salgsaktivitet. En salgsprosess er et sett med aktiviteter satt i en gitt rekkefølge, og dette er noe du får automatisert i SuperOffice. Du definerer hva som må gjøres for å vinne et salg, og så blir du geleidet gjennom disse punktene slik at du ikke glemmer noe. I tillegg vil du som leder ha full oversikt over hva som ligger i salgstrakten, slik at du vet hva bedriften kommer til å få av kontrakter eller omsetning fremover i tid.

Brukervennligheten er alfa og omega

Et system må være brukervennlig, hvis ikke vil ikke brukerne benytte seg av det, fortsetter Heidenreich Bommen:

- Har man et bra CRM-system så vil alle henvendelser gå inn i en kø, og automastisk sendes videre dersom de ikke blir besvart.

- Et godt system er designet for å gjøre hverdagen enklere for brukerne, det skal ikke være laget bare for at sjefen skal kunne ta ut rapporter. Føler man at CRM-systemet gjør deg mer effektiv, så vil det bli brukt, og det vil dermed også gi uvurderlig informasjon til ledelsen.

Nesten 70 prosent av kundene som blir borte, forsvinner fordi de ikke får god nok service.

- Dårlig kundeservice går hovedsaklig på at man enten ikke er tilgjengelig for kunden når kunden trenger det, eller at man ikke holder det man lover. Har man et bra CRM-system så vil alle henvendelser gå inn i en kø, og automastisk sendes videre dersom de ikke blir besvart. Dette sikrer god kundeoppfølging.

CRM- systemer er ikke bare for store bedrifter.

- Med dagens skyløsninger kan et enmannsforetak enkelt logge seg på. Man kan komme i gang på en-to- tre, og det er ikke de store investeringene som skal til, avslutter Heidenreich Bommen.