Om Inger Ellen Nicolaisen

  • Født: 1958
  • Stilling: Nikita-gründer og styreleder i Raise-gruppen hvor hun eier 100 prosent av aksjene.
  • Fun Fact: Hun er også kjent fra den norske fjernsynsserien Kandidaten.
  • Entrepreneurial Spirit av Global ­Business Forum, 2004.
  • Entrepreneur of the Year, 2003.
  • Årets Forretnings­kvinne, 2002.
  • Utgav boken Drivkraft på Damm Forlag i 2006.
  • Bosatt i Misvær, som ligger åtte mil sørøst for Bodø.

Allerede i 1984, da Inger Ellen Nicolaisen åpnet sin første Nikita-salong utenfor Bodø, hadde hun lyst til å starte en kjede. Hun spurte sin mann, men han syntes et mål på fem salonger var litt vulgært mange. Nicolaisen så imidlertid muligheter.

– Jeg gjør ikke det jeg gjør for å tjene masse penger, men fordi det ligger muligheter der som jeg har lyst til å teste ut. Det er klart det er mye stress når man starter noe nytt, men hvis jeg ikke gjør det, så blir jeg like stressa, og bruker masse tid på å tenke på at jeg kanskje lot en mulighet gå fra meg, forteller Nicolaisen.

Hun har hatt sin del av søvnløse netter opp gjennom årene, men sier at spenningen som holder deg våken om natten er en viktig del av gründertilværelsen.

– Man må være «på hele tiden», det nytter ikke å være en sleeping partner. Spenningen er også selve drivkraften.

Alltid gründer

Hun startet sin gründertilværelse tidlig. Som sjuåring solgte hun pølser i sin egen bursdag og som elleveåring søkte hun kommunen om tillatelse til å sette opp et grisehus. Da hun var 15 år hadde hun fått sitt første barn, og startet butikken Misvær Barneklær & Trikotasje. Så traff hun sin første mann, som var frisør, og i dag – 30 år senere – har hun 140 salonger og snart 1000 medarbeidere.

– Det er jo helt sykt! Jeg så det akkurat, at jeg har skapt 1000 arbeidsplasser. Det er fint, og nå får jeg bare se å skape 1000 til.

Hun har sakte, men sikkert tatt store jafs av hårmarkedet i Norge, og har også beveget seg over til Sverige hvor kjeden nå har begynt å tjene penger. Hun ser ingen grunn til at de ikke også etter hvert kan starte opp i andre land.

En av de store satsingene var da de bestemte seg for å starte i hovedstaden. Avgjørelsen ble tatt en kveld på utestedet Smuget i Oslo.

– Der satt vi og så på køen og sa «Se alt det håret som er i Oslo, kanskje vi må åpne her også?» Det ble vedtatt der og da. Da jeg reiste hjem, tenkte jeg at vi måtte starte flere salonger samtidig fordi Oslo er en så stor by.  Jeg spurte øknomignomen, som jeg kalte ham dengang, men han sa nei. Og der var jeg dum, for jeg spurte ham hvorfor vi ikke kunne starte flere salonger.  Da fikk jeg alle innvendingene. Det er et livsfarlig spørsmål, så nå spør jeg heller om hvordan vi får det til.

Må være «hands on»

Hun har forsøkt og feilet en rekke ganger opp gjennom årene, og det er hun uendelig glad for.

– Jeg har gjort feil. Heldigvis. Jeg håper at jeg fortsetter med det. Blir det feil,  så får vi bare prøve igjen. Jeg liker når folk sier at det er umulig, for det er selve startknappen min.

Et viktig råd Nicolaisen har til unge gründere er at de må være til stede ute hos kunden.

– Jeg kan ikke få sagt hvor viktig det er å se ting med kundeøyne. Vi sitter gjerne bak skrivebord og lager konsepter, men det er veldig viktig å være «hands on» rundt det man driver med. Et annet viktig råd er at unge gründere må ­beholde troen på seg selv. Norge har en sterkt inngrodd jantelov, og derfor er det ekstra viktig at en gründer verner om sin egen tro på seg selv, avslutter ­Nicolaisen.