- Ja, ideen startet på et nachspiel på Hawaii i 2003. Da så vi en del fantastiske ting med Norge som ikke var kjent, og det ville vi fortelle verden om på vår måte, nemlig gjennom klær, sier Peder Børresen, som er en av gründerne av Moods of Norway.

Med skissetegninger av en kleskolleksjon, en enkel forretningsidé og 150 000 kroner i støtte fra Innovasjon Norge, satte de seg på flyet til Bulgaria hvor de oppsøkte ulike bedrifter for å få produsert den første kleskolleksjonen.

- Vi lærte utrolig mye om hvordan tekstilproduksjon fungerer, og jeg tror den viktigste lærdommen andre gründere kan ta av dette er «just do it». Det er mange som har gode ideer, men det er viktig å ta steget og iverksette, forteller Børresen.

Ikke glem salget

Vel hjemme i gamlelandet startet neste fase, nemlig salgsarbeidet, som de heller ikke hadde noe særlig erfaring med.

- Jeg hadde jobbet i en klesbutikk, så jeg skjønte jo litt av hvordan dette fungerte, men sikkert er det at vi hadde lite erfaring og vi skjønte ikke helt hvor vanskelig dette skulle være. Som gründer er det lett å bli for fokusert på produktet og at man tenker at når produktet er ferdig, vil salget gå av seg selv. Men det er jo da jobben begynner, for det er veldig få produkter som selger seg selv, sier Børresen og fortsetter:

- Vi tok kontakt med de beste butikkene i Norge og inviterte dem til å se kolleksjonen, men til tross for iherdig salgsarbeid klarte vi bare å selge til to butikker på et halvt år.

 

 

Litt naivitet er bra

Selv om det første salget var en skuffelse, hadde gründerne hele tiden klokketro på ideen sin, noe som gjorde at de holdt håpet oppe.

- Noe av det viktigste er nok å ha ordentlig tro på ideen. Og det kan nok også være bra å være litt naiv, for hadde man visst hvor mye jobb som må til, er det nok mange som hadde latt være å starte ny virksomhet.

Vendepunktet var da Morten Abel brukte Moods-klær i en musikkvideo, og Ari Behn ble avbildet i et magasin med klær fra samme kolleksjon. Det ga selskapet drahjelp og gjorde at salgsarbeidet ble mye enklere. Men med vekst er det også viktig å ha gode systemer.

- Verken Simen Staalnacke eller jeg har greie på eller interesserer oss for tall og moms og slikt, så da var det godt å ha med tredjemann, Jan Egil Flo, som er veldig flink på drift. For disse tingene er det avgjørende å ha kontroll på, særlig når selskapet vokser så mye som Moods har gjort. Én ting er hvordan vi gjorde ting da vi var tre eller tretti personer, men med tre hundre på lønningslista må systemene være på plass, forklarer Børresen.