– Det var egentlig tilfeldig at det ble briller og ikke noe annet jeg startet med, men jeg er veldig fornøyd med det i dag, sier Espen Kopperud.

Som så mange andre hadde han hatt en gründerdrøm i magen i flere år, men han var fokusert på at han måtte få seg en utdanning først.

– Jeg hadde entreprenørskap som fag da jeg gikk på videregående, og jeg har alltid hatt lyst til å starte noe selv.

Dyrt eller dårlig

Kopperud hadde begynt på siviløkonomstudier i Milano da han merket at han trengte briller.

– Jeg fant flere kule briller jeg hadde lyst på, men det var utrolig dyrt. Og da jeg sjekket billigkjedene så hadde de ikke noe jeg likte i det hele tatt, og kvaliteten virket dårlig.

Etter litt research fant han ut brillebransjen var preget av få og store aktører med mange fordyrende mellomledd.

– I en typisk brillebutikk er veldig mange av brillene produsert og laget av de samme produsentene, selv om de har forskjellige merkenavn. Det er kun to leverandører som dominerer markedet, sier Kopperud, og forteller at han etter kun tre måneder bestemte seg for å slutte på universitetet for å forfølge den ferske ideen om å bli brillegründer.

– Jeg hadde skrevet en forretningsplan og begynt å kontakte forskjellige investorer. Målet mitt var å etablere et brillemerke med lave priser, uten å kompensere på design eller kvalitet.

Det tok Espen Kopperud omtrent ett år fra han sluttet på studiene og til han lanserte sin første brillekolleksjon under merkenavnet Frank Walton i mai 2014, med priser langt under konkurrentenes.

– Det tok tid å finne de riktige fabrikkene å samarbeide med. Mange takket nei fordi jeg ikke ønsket å produsere så veldig mange briller til å begynne med.

Åpner i Paris

I dag har bedriften åtte ansatte og to butikker i Oslo, og i oktober blir brillemerket tilgengelig for salg i Paris. 

– De to butikkene har etablert seg godt og det går veldig bra, og nå er utlandet første prioritet, sier gründeren, og forteller at de i Frank Walton tenker annerledes når det gjelder markedsføring enn de fleste andre brillemerker.              

– Vi har ikke dyre annonser eller TV-reklame, de fleste som kjøper briller hos oss har hørt om Frank Walton fra venner eller kollegaer. Merkenavnet bygger seg sakte med sikkert opp.

Det er Espen Kopperud selv som designer alle brillene, med god hjelp fra bedriftens ansatte og de tekniske designerne på fabrikkene i Kina.

– Vi har kuttet mellomleddene, derfor kan vi både kjøpe og selge brillene billigere. Og derfor selger vi nok også mer enn en vanlig brillebutikk.

Hardt arbeid

Kopperud innrømmer at gründertilværelsen innebærer en enorm arbeidsinnsats, men ville allikevel ikke byttet den ut.

– Som gründer kan du bestemme hverdagen din selv, du har ingen sjef, men i realiteten må du jobbe hele tiden og du får aldri fri. Jeg har booket to ferier i år som begge måtte avlyses på grunn av jobb. Men jeg trives allikevel veldig godt med det jeg gjør.

Han ønsker ikke å råde andre til å hoppe av studier for å bli gründer, men tror allikevel det har vært avgjørende for hans egen suksess at han hadde et stort press på å få det til å fungere.

– Jeg hadde ingen vei tilbake, og derfor var det kanskje større sannsynlighet for at jeg skulle få det til, sier Kopperud, og understreker samtidig viktigheten av å teste ideer før man satser for fullt.

– Test at noen andre enn moren din vil kjøpe produktene. Noen bruker flere år på å utvikle et produkt og så er kanskje ingen egentlig interessert i å kjøpe det. Og vær økonomisk underveis. Ting tar mye lenger tid og koster mye mer enn man tror.