Terje Formoe's topp 6 tips til andre opphavsmenn:

  1. Følg de mulighetene du har.
  2. Vær rask med å registrere ditt produkt. Det er alltid noen som ønsker å snylte på din suksess!
  3. En forretningsadvokat eller patentspesialist vil hjelpe deg til å registrere produktet i de riktige klassene.
  4. Tenker du internasjonalt, må produktet også registreres i andre land – og da på det gjeldende språk.
  5. Lag interne regler for å beskytte deg mot misbruk som kan skade eller uthule karakteren, produktet eller figuren.
  6. Vær bevisst på hvem du skal samarbeide med. Følg ambisjonene og finn samarbeidspartnere som støtter opp under dine planer og din visjon.

Terje Formoe er forfatteren og gründeren bak konseptet Kaptein Sabeltann. Allerede mens han skrev manuset, vokste ambisjonene: 1) Sabeltann skulle bli en norsk barneklassiker og ikke en døgnflue, 2) Kaptein Sabeltann skulle bli en internasjonal barnefigur. Tidlig på 1990-tallet brakte det løs. Formoes første ambisjon ble til virkelighet. Dette er snart 25 år siden, og Formoe ser seg tilbake.

– Jeg hadde ikke registrert noe, sukker han.

Historien om Kaptein Sabeltann ble sendt landet rundt i form av et teaterstykke. Deretter fulgte CD. Flere produsenter ringte Formoe og ville være med på leken. Hvem skulle han si ja til?

Sort erfaring

Kaptein Sabeltann la ut på tokt. Nå fikk Terje Formoe erfare viktigheten av vern av materiell og ideer. Det skulle nemlig vise seg at Formoe ikke var den eneste som hadde sans for suksessen. Da varemerket endelig skulle registreres, hadde en annen person klart å komme Formoe i forkjøpet.

– I slike tilfeller hender det at opphavsmannen må kjøpe det opp igjen, og det kan koste dyrt, opplyser Formoe.

I hans tilfelle skulle det vise seg at snylteren ikke hadde fulgt opp prosessen etter forskriftene. Formoe kunne derfor kuppe det hele og starte registreringen i sitt navn.

– Jeg fikk virkelig føle det på kroppen, forteller Formoe.

Erfaringen til tross: I 1995 befant Formoe seg på nytt i en opphavsrettstrid. Denne gangen med Kristiansand Dyrepark. Kaptein Sabeltann hadde da blitt spilt som teater i parkens amfi, men nå ønsket Dyreparken å sette opp en alternativ piratforestilling. Til denne oppsetningen ville de bruke Kaptein Sabeltanns skute «Den sorte dame».

–  Navnet «Den sorte dame» var på dette tidspunktet varemerket, forteller Formoe.

Parkens direktør, som dessuten var jurist, ville likevel ikke gi seg. I protest flagget Kaptein Sabeltann ut, og teaterstykket ble i stedet satt opp på Hvalstrand i Asker.

Ambisjon nr. 2

Fra 1996 har Kaptein Sabeltann hørt hjemme på Sørlandet, men erobrer stadig nye land. Straks forløses Formoes andre ambisjon om å lage en internasjonal barnefigur.

– Jeg har brukt tusentalls av kroner på å varemerkeregistrere titler og navn i manuset, forteller Formoe, som har brukt mye tid på oversettelser.

I Spania heter Kaptein Sabeltann «Sable Dientes».

– Å finne riktig navn på de ulike språkene har vært en dyr affære, men verdt prisen, mener Formoe, som legger til at det derfor er en stor lettelse at andre tar seg av den juridiske biten.

Helt siden 1992 har han hatt en egen forretningsadvokat til å ta seg av det formelle. Han har lang erfaring med lisensavtaler, men ønsker helst å beskjeftige seg med det kreative.