- Tenk deg at du skal arrangere en konferanse, masse ulike elementer må bestilles. Til nå har informasjonen vært spredt. Vi har samlet alt på et sted, og gitt brukeren sin egen side med full oversikt og status på sine events. Vi er det ultimate verktøy og en one-stop-shop, forteller gründer og daglig leder Jan Henrik Ulvatne stolt.

Han fortsetter:

- Fra den minste forretningsmiddag til den største konferanse. Fra den enkleste firmatur til incentivturer for millioner. Alt kan gjøres fra denne ene nettsiden – fra A til Å.

- Man kan finne lokaler, rom, restauranter, foredragsholdere, underholdning, transport, gode tips og mer – og praktisk hjelp hvis man trenger det. Ved hjelp av filtre kan brukerne avgrense utvalget, de kan bruke kartløsningene til å planlegge geografisk, og vi gir bilder og data som hjelper til å velge riktig sted.

- Vi har spesialfunksjoner som å finne chambre separée, og svært avanserte 3D-foto for å se hvordan konferansesenteret faktisk fungerer i praksis. Og hele konferansen kan man sette sammen på minutter.

De store hotellkjedene er med

Medgründer Terje Opsahl forteller at de har gjort avtaler med alle de store hotellkjedene, og mottagelsen har vært svært positiv fra hele bransjen.

- Vi har fått veldig gode tilbakemeldinger, folk syns det er veldig spennende både visuelt og måten vi har tenkt på. Vi er nå i dialog med investorer som bekrefter at vi har et veldig spennende konsept.

- Vi har konseptet, potensialet og teamet. Vi har bevist at vi er på riktig vei, noe som er viktig for investormarkedet, sier Terje.

Gründerdrøm = posesuppe

Men det er som kjent, ikke bare bare å starte bedrift og skape en tjeneste fra grunnen av, noe begge bekrefter.

- De tre T´ene er en stor del av prosessen - ting tar tid. Også kan jeg legge til MT - mye tid. Og mye posesuppe, sier Jan Henrik og ler.

Begge gründerne har lang erfaring fra relevante bransjer. De har jobbet intenst og investert personlig i bedriften som jobber fra Oslo International Hub. Et start up-kollektiv hvor internasjonalt orienterte oppstartsbedrifter utvikler seg gjennom kompetansedeling.

- Det som er viktig med å sitte på et sted som hub'en er at alle er innstilt på hjelpe hverandre. Og det er nettopp den mentale innstillingen som bidrar til at vi gjør hverandre gode, hub'en er gull verdt, sier Opsahl.

- Og nå har vi akkurat fått innvilget tilskudd fra Innovasjon Norge slik at vi kan finpusse og foredle produktet vårt, sier Ulvatne med stor optimisme i stemmen.

- Nå jobber vi med å skaffe mer kapital slik at vi kan ta dette videre både i innland og utland. Vi har internasjonale kunder og leverandører som spør oss når tjenesten vil være tilgjengelig for dem.

En hel Hub mot samme mål

En ny medarbeider og flere samarbeidspartnere er også på plass, som alle vil være med å bidra til å skape økt verdi for brukere og innholdsleverandører.

- Vår nye medarbeider Malene gjør oss mer effektive, og vår CTO Mark Conrad har løst nærmest uløselige problemer. Når det er få hender i oppstartsfasen så har man ikke spesialister som bare gjør sine egne ting, vi må alle spre innsatsen over veldig mange områder, sier Ulvatne.

- Det er litt som et fotballag; alle med samme drakt jobber mot det samme målet, legger Opsahl til, og er glad for å ha mange medspillere i hub'en.

Oslo International Hub’s do’s and don’ts for startups

Do’s

  • Del aksjer med personer som kan være med og dra prosjektet
  • Bruk friends, fools og family – men ikke misbruk
  • Flott om første investorer kjenner bransjen eller verdikjeden
  • Skaff deg flere mentorer, rådgivere og partnere
  • En krevenede pilotkunde er gull verdt
  • Kundefinansiert innovasjon er aller best
  • Innovasjon Norge er en viktig partner
  • Sørg for at partner/familie forstår og verdsetter prosjektet
  • Innse at du må gjøre mange drittjobber selv
  • Skaff deg alliansepartnere
  • Skaff deg en styreleder som kan jobben
  • Tenk nytteverdi for sluttkunden, hele tiden
  • Hjelp andre raust, og du får hjelp tilbake – og det trenger du
  • Du får masse gratis hjelp ved å være del av en startup-hub

 

Don’ts

  • Helt alene klarer du det nesten helt sikkert ikke
  • Aldri slurv med det offentliges krav og frister
  • Den største startup-dødaren i Norge er de offentlige myndighetene
  • Ikke driv indrepolitikk, hold kundefokuset
  • Ikke vær omtrentlig i avtaler, særlig med de som drar lasset
  • Ikke bruk muntlige avtaler, selv en serviett-kladd er bedre
  • Husk at muntlig avtale også er bindende, men skriftlig er så mye lettere å håndheve
  • Ikke snakk stygt om andre
  • Ikke prøv å løse alt selv, skaff deg gode hjelpere - for eksempel i en hub