24 år gamle Nikolai Gobel har travle dager. Sammen med et team på fire er han i ferd med å etablere selskapet Kaupang Kryptomarked, en digital markedsplass for kryptovaluta:

– Den mest kjente kryptovalutaen, og den som de fleste kjenner navnet på, er Bitcoin som ble introdusert i 2009. I dag finnes det mange andre slike valutaer i tillegg til Bitcoin, men det som er felles for dem er at de er desentraliserte valutaer som ikke er kontrollert av noen sentralbank. Valutaen er basert på kryptografi og spredd mellom ulike mennesker via internett, forklarer Nikolai.

En av fordelene er at valutaen er global og siden den er basert på Block Chain-teknologi trengs det ingen tredjepart som banker, kredittkortselskaper eller tjenester som PayPal som må gå god for transaksjonene. De skjer direkte mellom partene, forklarer han.

Fundamentale fordeler

– Jeg er overbevist om at kryptovaluta i stadig større grad kommer til å overta den plassen som tradisjonell valuta har i dag siden fordelene er så mange. For det første kan transaksjonene foretas nærmest umiddelbart, transaksjonskostnadene er svært små og valutaen er global. Det betyr at den ikke er knyttet opp mot sentralbanker. I et land som Venezuela hvor den lokale valutaen kollapser er det for eksempel mange som har solgt unna alle bolivarene sine og heller plassert pengene i Bitcoin for å sikre seg, sier Nikolai.

En valuta i startgropa

I dag har vi bare sett starten på kryptovalutaer som Bitcoin. Veksten i bruken av denne valutaen er formidabel både internasjonalt og i Norge. Tjenestene som Kaupang Kryptovaluta leverer i dag er en minimumsløsning:

– Vi har etablert en tjeneste som er ganske enkel. Foreløpig kan folk komme til oss for å kjøpe og selge Bitcoin eller Ethereum, men vi vil  ha mange flere valutaer etterhvert. Målet vårt er imidlertid å utvikle en fullstendig og automatisert markedsplass der kjøpere og selgere av kryptovaluta knyttes sammen slik at de kan handle med hverandre direkte, omtrent på den sammen måten som kjøpere og selgere møtes på finn.no. Det var viktig for oss å komme opp med en enkel løsning så raskt som mulig for å lodde interessen. Vi har fått bekreftet at det er en veldig stor interesse for dette. Det gjør at vi føler oss ganske trygge når vi nå satser på videre utvikling av selskapet, forklarer han.

Jobber døgnet rundt

Tre av de fire personene som arbeider med å utvikle selskapet studerer, eller har studert, industriell økonomi ved NTNU. Den fjerde er utdannet dataingeniør.

– Vi startet i våres og har ikke mulighet til å drive med dette på heltid enda. Jeg har to jobber i tillegg til å holde på med oppstarten av Kaupang, og de andre driver også med studier eller jobber ved siden av gründervirksomheten. Vi møtes fysisk når det trengs, men gjør også veldig mye digitalt på nett. Det blir mange sene kvelder og tidlige morgener for å si det sånn, smiler Nikolai.

– Men det må nok til i starten hvis vi skal få til det vi ønsker, avslutter han.