Kim Humborstad er på messe i Paris når jeg ringer en tirsdags ettermiddag. Han ber pent om vi kan utsette intervjuet en halvtime, han er blitt invitert inn i et lovende møte, og har ikke lyst til å si nei. Når han ringer tilbake som avtalt, en snau halvtime senere, sitter latteren løst. Vi har begge lange dager bak oss, og hodene oppfører seg deretter.

- Hvordan kom du på ideen, egentlig? Eller, det lå vel i kortene…

Det går opp for meg hva jeg har sagt, og jeg begynner å le. Det samme gjør Kim Humborstad.

- Ha ha ha, unnskyld, den der har du vel hørt en del ganger.

- Vel, ha ha ha, jeg jobber jo med ingeniører. De har en tendens til å bruke den der en del, ja.

Jeg må ta meg kraftig sammen for at ikke latteren skal ta helt overhånd. Er tross alt en seriøs journalist.

- Ok. (Svelg) Når begynte du å utvikle Zwipe?

- Jeg studerte innovasjon og entreprenørskap, og begynte mens jeg gikk på skolen. ID- tyveri og kortsvindel er et gigantisk problem. Faktisk et av de største, økonomiske problemene vi har i verden. Folk som handler i butikker gir fra seg PIN- koder til fremmede, og det er en god del som glemmer kodene sine. Jeg så så mange åpenbare problemer i dagens løsninger.

 

SAMARBEIDSPARTNER: For to uker siden lanserte Mastercard Zwipe som et alternativ til PIN- koder på en pressekonferanse i London.

 

­ - Og så har du altså nå jobbet med dette i noen år. Hvordan har de årene vært?

- Vi begynte i 2009, og i løpet av de siste fem årene har det vært ekstremt mye hemmelighold. Vi har utviklet teknologien og patentert den, så begynte vi å produsere. Vi hadde noen strategiske samarbeidspartnere som gjorde at vi ikke kunne publisere før nå i høst. I mai i år etablerte vi en pilot sammen med vår viktigste partner, Mastercard. Vi kjørte piloten i samarbeid med Eika og Sparebanken i Telemark, og den piloten gikk veldig bra. Brukerne opplevde det som trygt, butikkene har vært trygge og veldig fornøyde med at det er mindre kø, fordi transaksjonene har gått raskere. Vi hadde i det hele tatt veldig gode resultater. Og så, nå for to uker siden, lanserte Mastercard Zwipe som et alternativ til PIN- koder på en pressekonferanse i London. Etter det har jeg ikke sovet så mye.

- Det er mange som vil ha tak i deg?

- Jeg er blitt en god del mer attraktiv ja, i hvert fall hvis jeg skal måle ut fra antall e- poster og telefoner jeg får nå. Det er veldig moro, vi har jo jobbet i det stille helt til nå, og jeg vil ikke skryte , men det er visstnok skrevet 1100 artikler om oss på verdensbasis de siste to ukene.

- Til slutt, har du noen gode råd til andre gründere som drømmer om en lignende suksess?

- Du må ikke være redd for å gjøre feil og du må være veldig tålmodig. Finn mennesker du kan jobbe sammen med, som har komplementær kompetanse, bygg opp et team rundt deg. Og bygg et nettverk.

- Så bra, tusen takk! Nå skal du få lov til å gå og feire med en pils eller noe.

- Eh.. det tror jeg ikke jeg kan gitt. Ikke ennå. Men det kommer en tid for feiring også. Det gleder jeg meg til.