Slik passer du på frontruta

  1. Sjekk frontruta for skader jevnlig. Det anbefales å sjekke frontruta etter 70 – 80 000 kilometer hos en fagmann.
  2. Spyl ruta ren med spylervæske når du parkerer om kvelden, da unngår du slitasje fra skitt på ruta hvis du må skrape is dagen etter.
  3. Bestill time til reparasjon eller vedlikehold med en gang du har fått steinsprut. Hvis du lar den være uten å reparere kan du risikere at liten steinsprut utvikler seg til en stor sprekk.
  4. Vask rutene innvendig også, da dugger det mindre og du får bedre sikt i motlys og lav sol.
  5. Skift vindusviskere ved behov og tørk av dem hver gang du fyller bensin, skitne viskere lager riper i ruta.
  6. Bruk godt med spylervæske når du vasker rutene, det gjør at skitten forsvinner lettere.
  7. Trafikkfilm som ikke du får fjernet med vindusspylervæske kan ofte fjernes med fruktsyre. Bruk et halvt eple eller en halv sitron og gni over ruta for å fjerne filmen.
  8. Sjekk hvilken temperatur vindusspylervæsken tåler slik at ikke spyleanlegget fryser. Husk en reservekanne med ekstra spylervæske - det er sjelden du går tom for spylervæske når du er på en bensinstasjon.

Engebretsen har ikke bare kunnskap om frontruter gjennom jobben i NAF, han kjører mellom Jessheim og Oslo hver dag og kan fortelle at han har byttet fem frontruter på bilen sin siden 2011.

– Etter en 70 – 80 000 kilometer bør man uansett gjøre en vurdering av frontruta for den utsettes for mye slitasje. Steinsprut er den vanligste skaden, og det skjer gjerne på vinterstid når det er strødd på sideveier og småstein som har festet seg i bildekk løsner fra bilen foran og treffer frontruta når man kommer ut på veier med høyere hastighet, sier han.

Man kan gjøre en enkel besiktigelse av egen frontrute ved å sette på en byggelampe på et par tusen watt mot frontruta og sjekke selv fra innsiden hvis ruta er noen år gammel.

– De fleste vil få sjokk, for både steinsprut fra småstein og forurensning gjør at ruta slites mye, sier Ingebretsen.

Ruta slites også når vi skraper is, derfor er det også smart å spyle ruta og la vinduspusserne rengjøre ruta når man parkerer, da skrapes ikke ruta opp fra skitt hvis man må skrape is dagen etter.

Reparer med en gang

Pfeifferlaboratoriet har målt og funnet ut at man kan få et optisk feilsyn på opptil ti meter som følge av slitt frontrute. Det er kanskje greit å ha i bakhodet når vi vet at en bil beveger seg 22 meter i sekundet ved en hastighet på 80 kilometer i timen.

Mange steinsprutskader kan repareres, dette vil ofte være gratis, men avhenger av hvilken type forsikring og hvilket forsikringsselskap man har. Hvis ruta må byttes ut, vil dette ofte være en forsikringssak, men man må regne med å betale en egenandel.

– Det er ikke alle skader som kan repareres og det er heller ikke alle skader som det er lovlig å reparere. Skader som ligger innenfor sjåførens synsfelt i frontruta er det ikke lov å reparere, og har man skade der, så må ruta byttes ut.

– Får man en steinsprut er det en god idè å bestille time for reparasjon eller bytte så raskt som mulig, for en liten steinsprut kan fort utvikle seg til å bli en stor sprekk. Flere ting kan spille inn for hvorfor en rute sprekker, men noen ganger kan temperaturforskjellen mellom uteklimaet og garasjen være nok til at hele ruta sprekker hvis man har en steinsprut, forklarer Ingebretsen. 

Frontruta er en del av det bærende karosseriet på bilen, derfor stilles det også veldig strenge krav til hvordan frontruter skal skiftes.

Sørg for god sikt

Hvis det er lenge siden man har vasket rutene innvendig vil fettstoffer også gjøre at dugg fester seg lettere på innsiden av rutene. Derfor er det anbefalt ikke bare å vaske rutene utvendig, men også innvendig. Røykes det i bilen er det ekstra viktig å vaske rutene innvendig, for da blir de ekstra fort skitne.

– Pollenfilteret kan også med fordel skiftes en gang hvert år, for et tett luftfilter gjør en mye dårligere jobb med å fjerne dugg enn et filter som er rent. Vindusviskere er også slitasjedeler som bør ettersees, rengjøres og byttes ved behov. Slitte eller skitne viskere vil også være med på å ripe opp rutene og redusere sikten.