– Dekkene er bilenes eneste kontakt med veien, og er således svært viktige. Dekkindustrien skreddersyr i dag ulike dekkmodeller tilpasset de forskjellige bruksområder.
Felles er kravet til sikkerhet, komfort og slitestyrke, forteller Stenshagen.

Selv har han opplevd å være kartleser, men også å kjøre selv i skarp konkurranse. Han ble europamester i rallycross to ganger og norgesmester i en rekke ulike former for bilsport hele ti ganger i glansperioden. Erfaringen gjør at han vet mye om hva som skal til for å sikre et optimalt veigrep.

– Om veibanen er tørr, eller om det er, regn, snø eller is – i takt med økende miljøkrav tar dekkindustrien hensyn til disse tingene ved valg av de materialene som de bruker. Et viktig element er også å få redusert drivstofforbruket. Derfor arbeider de stadig med å utvikle dekk med mindre og mindre rullemotstand som bidrar til lavere forbruk, sier han.

Dekkvalg

Stenshagen anbefaler å snakke med fagfolk ved dekkvalg - ikke søke blindt etter den laveste prisen på nettet.

– Dekkforhandlere og bilforhandlere sitter på stor kompetanse og kan hjelpe til å finne det rette dekket, de kan stille spørsmål for eksempel om hvor dekket skal benyttes. På holke rundt null grader gir piggdekk høyeste sikkerhet, men kun her er piggdekkene å fortrekke.

– For bilister som kjører lite på dette underlaget, eller er ekstra forsiktig er piggfritt et godt alternativ. Det beste man kan gjøre er å oppsøke ekspertene og på den måten finne de dekkene som passer best, forklarer Stenshagen.

Dekkhotell

Det har vært en eksplosiv økning i markedet for dekkhotell i Norge de siste årene. Kanskje fordi hjulene har blitt større og tyngre å hanskes med. Tidligere var hjul på 13 tommer mest vanlig. – Nå går det mest i 16 og 17 tommer.

På SUV'er de ofte enda større og tyngre.

– Mange fortrekker derfor hjelp til bytte, oppbevaring og pleie. Pleien består av sjekking av lufttrykk, vask, rebalansering, sjekke skader, og ikke minst er det ganske behagelig, avslutter Stenshagen.