Innen markedsføring snakker man mye om bedriftens profil, og selv et lite enkeltmannsforetak har kanskje gjort seg tanker om firmanavn, logoutforming og hva de ønsker å formidle – dette bygger opp firmaets profil.

Bedriftene som arbeider seriøst med dette gjør det for å skape et visst inntrykk av bedriften, dens produkter og tjenester i markedet. Dette igjen skaper image – inntrykket forbrukeren har av bedriften. For disse er det viktig å skape et image som passer med bedriftens verdier og det de ønsker å formidle. Dette gjelder ikke bare for fasadeskilt, brevpapir og nettsider – det gjelder vel så mye for firmabilene.

Profilering av bilparken

Østlandet Gjenvinning (ØG) er en av de største aktørene innen avfallshåndtering, gjenvinning og transport i Oppland og Hedmark. Deres visjon – et naturlig valg, vises også i profileringen av bilparken, med flotte naturbilder og rene linjer i dekoren for øvrig.

Sport1 Lom ønsket å vise frem ekte norsk natur fra nærmiljøet med egne bilder fra Galdhøpiggen og Besseggen, og med flotte bilder blir også sluttresultatet meget bra.

Elite Bil importerer og selger nyere bruktbiler fra alle de store tyske merkene. De sponser også flere lokale talenter innen motorsport – en arena hvor det er viktig å skille seg ut og være synlig i kaoset på banen, og samtidig kunne gi inntrykk av fart og iboende råskap selv når bilen står stille.

Langs veien er man synlig

Det kan være at større bedrifter bruker mye tid og ressurser på å profilere seg, men det trenger ikke være så komplisert. Selgere, transportører, mindre håndverksbedrifter og ingeniørselskaper vil alle få mye igjen for å bruke bilprofilering. Om bilen står parkert på byggeplassen eller utenfor kontoret, om den kjører på motorveien, på små sideveier eller gjennom boligfeltet så er den – og firmaet ditt – synlig. Hver dag, hele året.