Merkedeler er dyre. Det er allikevel mulig å spare penger på service, så lenge du ikke vil være trofast mot bilprodusentene. Å snakke om uoriginale deler er egentlig litt gammeldags.

– Uoriginale deler finnes ikke. Kvalitetsforskjeller skyldes at bilfabrikantene er nødt til å forholde seg til flere forskjellige leverandører. Dette for å sikre tilgang på deler i tilfelle produksjonen skulle stoppe opp ved en fabrikk, sier journalist Tor Magnussen i bladet Motor.

Måles ikke alltid i pris

Skepsisen mot uoriginale deler skyldes frykt for dårlig kvalitet. Kvalitet vises ikke nødvendigvis på prislappen.

– Vi ser lite til dårlige produkter. Prisforskjeller kommer ikke bare an på kvalitet. Hvordan noe importeres, har mer å si for hva sluttbruker betaler. Frittstående import kan gi billigere deler.

Det finnes et utall av anerkjente produsenter som leverer til bilprodusentene via et nettverk av underleverandører. Samme del kan skaffes på flere forskjellige måter, sier han. Det er EU som har drevet gjennom direktivet som gir bileiere større valgfrihet og derigjennom muligheten til å spare. Et annet mål er å øke konkurransen mellom bilverksteder og mellom selgere av reservedeler. Bilprodusentene har ikke anledning til å gjøre garantier betinget av bare merkeverksteder.

Det kan være så mye som 40 til 80 prosent å spare på å ikke bruke merkeverksted. Generelt vil jeg si at jo mindre er verksted er, jo billigere blir det.

Bruk uavhenige verksteder

– Det kan være så mye som 40 til 80 prosent å spare på å ikke bruke merkeverksted. Generelt vil jeg si at jo mindre er verksted er, jo billigere blir det. Uavhengige små verksteder har som oftest bedre service og kundekontakt. Terskelen for å fikse noe som ikke er avtalt er høyere enn på større verksteder, sier Magnussen. Å velge vekk merkedeler gir både valgfrihet og mer penger i lommeboka. Allikevel ønsker mange bilister seg ikke denne friheten.

– Folk er snobbete når det kommer til bil. For mange er bil status, avslutter han.