Proline er et selskap som driver med rørfornying av avløpsrør og benytter en metode der man slipper å rive noe, men legger nye rør inni de gamle rørene. Selskapet holder til i Oslo, men opererer over hele landet. De har 12 – 13 varebiler som de leaser. Bilene er i kontinuerlig drift, og som håndverkerbiler er det fort gjort at det både blir slitasje og noen skader på disse bilene i den daglige driften.

– Tidligere brukte vi et leasingselskap som nærmest var helt rabiate når det gjaldt å kreve inn betaling for skader da vi leverte inn biler. Det verste eksempelet var en fem år gammel Ford Transit som vi leverte inn. Da fikk vi en faktura på 55 000 kroner.

– Jeg benekter ikke at det var noen skader på bilen, men jeg mener at i hvert fall halvparten av dette burde blitt ansett som naturlig slitasje på en så gammel bil. En fem år gammel Transit er jo nesten ikke verdt så mye en gang, forteller Reidar Magnussen som er salgsansvarlig i Proline.

Ved et annet tilfelle fikk de rapport om at det var rustskade på en tre år gammel bil til tross for at den bilen hadde enda to år igjen på rustgarantien da den ble levert inn. De slapp riktignok å betale, men måtte selv ordne dette med bilforhandleren.

Ny tilnærming

Etter flere hendelser byttet de selskap, og fant et leasingselskap som gjør litt mer fornuftige vurderinger om hva som er naturlig slitasje og hva man må betale for. I tillegg gjør Proline selv en jobb i egen regi før bilene leveres tilbake:

– Nå leverer vi først bilen til et karosseriverksted, de fjerner logoene på bilen til en langt lavere pris enn hos leasingselskapet. Deretter går de over hele bilen og gir sine nøytrale anbefalinger for hva som bør utbedres før bilen skal tilbakeleveres.

– Når disse skadene er utbedret leverer vi bilen tilbake til leasingselskapet, og går over bilen sammen med en representant for selskapet, og nå går dette som regel bra, forteller Magnussen.

Dårlig praksis

– Jeg skulle ønske det var mer fokus på disse tingene, for vi vet jo at de skadene vi får faktura for aldri blir rettet opp, men at bilene blir solgt som de er. Dette må jo gi leasingselskapene mange ekstrainntekter. Vi ville ikke være med på den karusellen lenger, nå tar vi jobben det er med å utbedre bilene før vi leverer dem tilbake, og selv om det er litt jobb, så tror jeg det lønner seg, avslutter Magnussen.