Bruker du mikrolakkering så trenger ikke reparasjon av småskader å bli så veldig dyrt. Såkalt "spot repair" har vært vanlig i USA i tjue år, og de siste fem årene har det også bredt om seg her i Norge. Daglig leder i Mitt Dekkhotell, Kjetil Andre Flor, sier man kan få inntil 80 prosent reduksjon av prisen hvis man bruker mikrolakk fremfor å lakkere hele flater.

"Det går ikke an å se at et område er mikrolakkert, og man har fem års garanti."

– Ved bruk av en spesiell teknikk, utviklet av verdens ledende lakkprodusenter, kan man reparere småskader langt mer effektivt, og langt billigere for kunden. Det er et stort spenn i prisforskjellen, avhengig av skaden, men en standard er en halvering av prisen. I noen tilfeller har vi vært nede i en reduksjon på 80 prosent.

Anbefaler en leasingreturtakst

Gapet mellom kost og nytte har vært for stort for reparasjon av småskader før mikrolakkering var et alternativ. Med mikrolakkteknikken vil det lønne seg. Det går fort, og metoden har kort ståtid på bil - normalt en virkedag.

– Kunder sparer mye penger, uten at det går på bekostning av kvaliteten. Det går ikke an å se at et område er mikrolakkert, og man har fem års garanti. Når man skal levere tilbake en bil man har leaset anbefaler vi at man tar en leasingreturtakst en liten stund før bilen skal returneres. Da har man tid til å finne, og utbedre de skadene som er egnet for mikrolakkering. Mange får store trekk på leasingbilene sine hvis de leverer tilbake en bil som er skadet.

"Kunder sparer mye penger, uten at det går på bekostning av kvaliteten."

Teknikken som brukes i mikrolakkering gjelder ikke bare ren lakkering. Også bulker kan rettes opp.

– Det kan være små bulker som lar seg reparere uten lakkering. Man bruker da en teknikk til å rette ut bulker uten at lakken blir skadet, avslutter Flor.