Tid er en faktor

Bilens frontrute utgjør 30 prosent av karosseriets fasthet. Om en bil for eksempel skulle bli utsatt for en ”roll over” kan karosseriet kollapse om frontruten ikke er godt nok montert. Utskiftning av frontrute er derfor en prosess som må gjøres omhyggelig, og innebærer avanserte teknikker med trykk og vakum. Derfor kan prisen på utskifting av en frontrute være høy. Selv med full kasko.

– Hvis man derimot får fikset steinsprutskaden med en gang, vil jobben være gjort på en halvtime. Og det vil ikke koste deg en krone. Både kasko og delkasko dekker denne typen skade. Og det vil heller ikke gå utover forsikringspremien din.

Men tid er en faktor. Alt fra bilvask til surnedbør kan forurense skaden og gjøre kvaliteten på reparasjonen dårligere.

– Jeg pleier å si at det egentlig bare er å få det fikset med en gang. Men om du av ulike årsaker ikke har mulighet til å stikke innom en bilglassmontør med det første, så anbefaler jeg å feste en teipbit over skaden enn så lenge. Dette er dog ikke en langvarig løsning, legger Tangen til.

Få som vet

En steinsprutskade oppstår som oftest ved at småstein setter seg i dekkene og slipper i fart. Når steinen treffer ruta høres ett lite smell og ruten får en liten skramme i seg som nesten ikke er synlig. En slik skade kan fremstå som uskyldig for folk flest.

– De færreste vet hva en liten steinsprutskade kan føre til med tiden, om de ikke handler raskt. Det er synd, for det er så mye penger som kan spares om folk bare handler raskt etter skaden har oppstått.