Og ikke nok med det;

– Det var nemlig mange flere som hadde feil lufttrykk, men det ikke ble betegnet som farlig. Tar vi med alle dem som hadde litt for lite eller litt for mye lufttrykk, så står vi faktisk igjen med at bare 17 prosent av bilene hadde riktig lufttrykk. Det er nedslående, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Gode dekk er livsviktig og kanskje den beste forsikringen man kan ha for å ha en trygg bil som er sikker på veien.

Vinterdekk eller sommerdekk?

Det er mange som kjører med piggfrie vinterdekk om sommeren uten å tenke på at vinterdekkene har helt andre egenskaper enn sommerdekk. Våt veibane og temperaturer langt over det som dekkene er laget for, har dramatisk innvirkning på dekkenes gripeevne.

"Det er faktisk slik at slitte sommerdekk gir mye bedre veigrep enn nye vinterdekk på sommerføre."

– Vi gjorde en test i seks varmegrader hvor vi kjørte i 80 kilometer i timen på vinterdekk. Da ble bremselengden 12,5 meter lenger enn den ble med sommerdekk. Den samme testen gjennomførte vi da temperaturen var 20 grader, men senket farten til 50 kilometer. Det viste seg at bremselengden på vinterdekkene i så varmt vær ble hele 14,5 meter lenger enn for sommerdekkene, så varmen er egentlig den største fienden for dekkegenskapene til vinterdekk, forteller Engebretsen.

Vinterdekkene øker også risikoen for vannplaning, da de er bygget på en annen måte enn sommerdekkene.

– Det er faktisk slik at slitte sommerdekk gir mye bedre veigrep enn nye vinterdekk på sommerføre.

Korrekt lufttrykk

– Selv sjekker jeg lufttrykket en gang i måneden. Lufttrykket er viktig for sikkerheten. Feil lufttrykk kan nemlig være farlig og har innvirkning for både bremselengde og sidestabiliteten på bilen. Med riktig lufttrykk sparer man drivstoff, noe som også fører til lavere utslipp og lavere kostnader, både med hensyn til drivstofføkonomi, men også i forhold til dekkslitasje, sier Engebretsen.

Styrker sikkerheten

Første november 2014 ble det innført et nytt regelverk som gjør det påbudt med dekktrykkssensorer i alle nye biler. Sensorene holder øye med lufttrykket og kommuniserer med bilens "computer" som i sin tur sender ut et varsel dersom trykket i dekkene er feil. Det er to typer sensorer, den ene typen sitter bak ventilen og måler selve trykket. Den andre typen er koblet på det samme systemet som ABS-bremsene og måler rulleomkretsen på hjulet. Siden omkretsen forandres dersom lufttrykket synker er dette en god indikator.  

"Selve veigrepet er kanskje fortsatt bra med en mønsterdybde under tre millimeter, men det er verre med vannplaningen."

– Det er vel og bra med slike tiltak, og fordelene er åpenbare, men hvis man for eksempel punkterer, eller bytter dekk, må sensorene kalibreres på verksted. Så det er ganske sikkert at det blir noen merkostnader for bileierne som følge av dette. Og man bør allikevel fortsatt sjekke lufttrykket manuelt, sier Engebretsen.

Hvilke dekk er best?

Minstekravet til mønsterdybde på sommerdekk er 1,6 millimeter, men hos NAF anbefaler de å skifte ut dekkene dersom mønsterdybden er mindre enn 3.

– Selve veigrepet er kanskje fortsatt bra med en mønsterdybde under tre millimeter, men det er verre med vannplaningen.

Det finnes utallige produsenter og typer av dekk, men hvilke dekk skal vi velge?

– I dag er dekkene utstyrt med merking som viser hvor gode dekkene er ved bremsing på våt vei, rullemotstand og støy. Men den forteller ingenting om bremsing på tørr vei, komfort, levetid og slike ting. Alle testene er gjort på sommerføre, så på vinterdekk blir en slik merking ganske meningsløs. Det beste man kan gjøre er faktisk å se på de dekktestene som blir laget, og ta et valg ut fra det du leser der, avslutter Engebretsen.