Man får inntrykk av at mannen er mye på farten, noe som blir bekreftet på spørsmål om han reiser mye i løpet av et år. Bjørn Kjos ler høyt, og sier han nesten ikke tør tenke på det.

− Jeg har et par reiser i uka, så det ligger vel på rundt hundre reisedøgn i året. Det er blitt mer og mer. Bare de tre–fire siste årene tror jeg nok at jeg har reist nesten dobbelt så mye som tidligere, og det er på grunn av etableringen av de utenlandske basene.

Flyr høyt og langt

Kjos var med på etableringen av flyselskapet Norwegian i 1993 og har vært administrerende direktør i selskapet siden 2002. Selskapet har hatt en eventyrlig vekst under hans ledelse. For drøyt ett år siden varslet selskapet at de skulle kjøpe 222 nye fly, blant annet fra Boeing. Mange av Kjos sine reiser går nå derfor til Boeings hjemby, Seattle. Videokonferanser er ikke noe alternativ; Kjos liker å snakke med folk, se dem i øynene.

− Drar jeg og besøker en base, treffer jeg mange mennesker, og mye av den jobben jeg gjør handler om drøfting, spesielt når det gjelder kontraktspartnere. Da må jeg se dem i øynene. Er jeg i Seattle og treffer Boeing, er det lite av den jobben jeg kunne gjort via en videokonferanse. Det er alltid en personlig relasjon inne i bildet, og den er det viktig å ta vare på.

Bjørn Kjos, adm. dir i Norwegian

Kulturforskjeller

Bjørn Kjos synes det er enkelt å være forretningsreisende fra Norge. Nordmenn er godt likt, spesielt i USA. Men det er utfordrende å drive forhandlinger med mennesker i andre land.

− Det er veldig stor forskjell på forretningskulturen. Bare ta Kina og Norge, det er som natt og dag. Alt er egentlig annerledes. Forhandlingstaktikken der er eksempelvis at de bytter ut folk hele tiden mens du sitter og forhandler.

− Så deres taktikk er å trette ut sine forhandlingspartnere? – Nettopp. Hvis de opplever at forhandlingene ikke går deres vei, bytter de ut mannskapet. Dette må du bare forholde deg til, og ofte må du begynne på nytt. Men på mange måter vet du jo da at du er på rett vei, ler Kjos.

Og selv om man drar i land noen resultater etter en lang dags forhandlinger, kan situasjonen være en helt annen dagen etter.

− Det er ofte slik at når dere er blitt enige om en del, må du være forberedt på at de ikke er enige allikevel neste dag. Men når det er sagt: Har du først gjort en avtale med dem, er de veldig ordentlige.

− Har du gått i baret noen gang?

− Å ja, til å begynne med gjorde vi det. Vi kunne si «goodbye» fordi vi ikke trodde vi ville komme til enighet. Men det skulle vi ikke gjort, for da mistet de ansikt. Det vi ikke forsto var at dette bare var deres måte å forhandle på.

– De som er enklest å forhandle med er nok amerikanere, som er ganske like oss, samt skandinaver, sier Kjos.

Opptatt av universets tilblivelse

Mannen liker heldigvis å reise. Med rundt to reiser i uka, hele året gjennom, tilbringer han mange timer om bord i et fly. Og flyr han eget, bruker han mye av tiden til å snakke med de som jobber om bord.

− Når jeg flyr Norwegian, treffer jeg mine egne ansatte, og det er veldig bra. Jeg snakker mye med dem når jeg er ute og flyr. Ellers jobber jeg gjerne en god del på dagflighter. Eller så leser jeg, og det er alt fra faglitteratur til romaner.

− Er du sosial? Snakker du med sidemannen?

− Det kommer an på sidemannen, men det hender titt og ofte. Du treffer mange artige folk når du er ute og reiser. Jeg husker jeg hadde en veldig lang dialog med en som drev med kjernefysikk. Jeg er veldig interessert i tilblivelsen av universet. Kjernefysikeren prøvde å lære meg kvanteteorier i praksis, han snakket om multiple universer og sånne ting, sier Kjos med nok en latter.

Mannen ler i det hele tatt mye. Han tar ikke seg selv spesielt høytidelig, og han bruker mye humor.

− Humor er noe av det viktigste du kan bruke i møter, for det løser alltid opp. Spesielt hvis du har tunge forhandlinger.

− Tilpasser du deg andre mennesker?

− Nei, jeg kjører mitt løp. Hvis du prøver å være noe annet enn det du er, blir du alltid gjennomskuet. Jeg er som jeg er, og så får folk like meg eller ikke like meg. Slik er det med den saken, avslutter Bjørn Kjos – ikke overraskende med en høy latter.

Bjørn Kjos' 5 beste tips:

  1. Reis billig: Reis på økonomiklasse. Businessklasse er uforholdsmessig dyrt, i hvert fall hvis du reiser på dagtid. Jeg reiser veldig sjelden på business – du kan jobbe like bra i et sete på økonomi.
  2. Reis lett: Reis med kun håndbagasje. Jeg skal være borte i minimum en uke for å ta med bagasje jeg må sjekke inn. I håndbagasjen får jeg plass til det aller mest nødvendige – en dress, et par skjorter og undertøy.
  3. Heng opp klærne: Jeg henger opp dress og skjorter med en gang jeg kommer frem, så er jeg sikker på at klærne ikke er krøllete når de skal brukes.
  4. Drikk vann og spis lite: Ikke spis mye på en fl ytur, og ikke drikk alkohol. Hvis jeg drikker noe, er det vann.
  5. Tenk positivt: Ta det som det kommer. Ikke bruk tid og krefter på å irritere deg over forsinkelser eller andre ting du ikke kan gjøre noe med. Jeg har sluttet å irritere meg, for det skaper bare negativ energi.