Petter Stordalen har rundt 150 reisedøgn i året, og de aller fleste går til en by i Skandinavia. Noe som kanskje sier seg selv, i og med at det er her hans hotellimperium befinner seg. En av hans siste forretningsreiser ble gjennomført med en turnébuss.

- Vi var på noe vi kalte Nordic Choice Tour. Det var min gode venn Jan Fredrik Karlsen som hadde lagt opp turen, og han la det opp som om vi var et rockeband på turné med bandbuss og sånn. Det var mange som sa før vi dro at det kom til å bli veldig slitsomt med en ny by hver dag, og tolv byer på fjorten dager. Men da vi summerte opp turen sent på kvelden i den siste byen, Malmø, var vi enige om at vi ikke var slitne i det hele tatt. Vi var så fulle av gode tanker og god energi etter å ha møtt alle de fantastiske menneskene, forteller Stordalen.

Heisprat

Han er glad i Norge – han mener noe av det beste vi har i verden, ligger rett under snutene våre. Men han liker også pulsen i New York, og på reisene sine snakker han med alle, fra drosjesjåfører, vaktmestere og vaskedamer til andre hotellgjester.

- Jeg er jo en sånn type som fint kan begynne å snakke med folk i heisen. Det som er så fint med New York, er at det er så lange heisturer, og det er fantastisk med amerikanere fordi de snakker jo tilbake. Det er viktig å være åpen for andre mennesker og andre kulturer - jeg lærer utrolig mye av de møtene.

Det er i førstelinjen at resultatet ditt ligger. Mennesker og kultur er den viktigste konkurransekraften du har.

Han sitter sjelden på rommet og jobber. Han foretrekker å jobbe ute blant folk, gjerne i hotellbaren.

- Jeg går alltid ned i baren og tar en øl, sitter og jobber litt. Det er et perfekt sted å møte mennesker. Jeg traff en forretningsmann som skrøt av The Thief, og det han trakk frem var ikke kunsten, rommene eller utsikten, men menneskene som jobbet der. Da ble jeg rørt. Han husket navnet på hun som jobbet i resepsjonen. Vår konklusjon etter den samtalen var at «the bottom line lies in the frontline». Det er i førstelinjen at resultatet ditt ligger. Mennesker og kultur er den viktigste konkurransekraften du har, forteller han.

Stordalen har også opplevd forskjeller på kulturene i våre naboland.

- Jeg tapte en del penger i Danmark fordi jeg ikke klarte å lese alle signalene, men nå har jeg lært. Danskene er kremmere og gode i business. Det gode med Sverige er at der er et håndtrykk godt nok når man inngår en avtale. Det liker jeg, sier han.

Den første var den beste

Petter Stordalen har hatt mange spennende forretningsreiser, men den beste var den aller, aller første han noensinne gjorde. Han var 24 år, kom rett fra Norges Markedshøyskole, og reiste til Trondheim for å søke jobb som sjef på City Syd.

- Jeg stilte i nyvaska jeans, hvit t-skjorte og en fake Marlboro-frakk. Jeg tok aller første fly, selv om jeg ikke skulle på intervju før klokken tre på ettermiddagen. Jeg gikk rundt i byen klokka sju om morgenen, og kom i snakk med en gammel mann foran en skobutikk. Vi sto og snakket sammen lenge, og da vi skiltes, ønsket han meg lykke til på jobbintervjuet.

Så, klokken tre, kom Stordalen til intervjuet og møtte tolv alvorlige menn i en hestesko.

- Det er én mann som smiler, og der sitter han, mannen jeg traff den morgenen. Og sånn ble jeg ansatt, han trodde på meg. Jeg får helt frysninger når jeg sitter her og minnes den opplevelsen der. Jeg har hatt mange fantastiske reiser, men ingenting slår den første.

Petter Stordalens 6 beste tips til forretningsreiser

1. Det første tipset lærte jeg av moren min, og det er at du må spise en god frokost. Der legger du det beste grunnlaget for å ha en god dag og en god reise.
  2. Det andre jeg gjør før jeg drar, er å si til kjæresten min at jeg elsker henne. Dette er veldig viktig.
  3. Det tredje tipset er å huske laderen til telefonen.
  4. Det fjerde er å huske å ta med hyggelig, godt lesestoff . På den måten blir forsinkelser hyggelige friminutt. Det gode med dette er at det kan være gode samtaleemner for deg og dine medpassasjerer. Jeg husker da alle leste Da Vinci- koden. Jeg satt på flyet og hørte med andre om hvor langt de var kommet, om de var kommet til London eller fortsatt var i Paris. Det var veldig moro.
  5. Det femte tipset er å ringe hjem og si ifra hvis du blir forsinket. Og huske å si at du elsker dem der hjemme – det kan ikke sies ofte nok.
  6. Det siste tipset er å nyte flyreisen. Det er jo så fint å sitte med god musikk, se en god film og drikke et glass vin. Det er så deilig at du er offline, at det ikke går an å ringe fra fly. Når jeg sitter og ser på Love Actually – en film jeg gråter av hver gang – så vil jeg jo ikke høre nabofyren på plass 4D sitte og snakke om cash flow. Det ødelegger jo hele filmen.