– Om vi ser tilbake på sommeren 2016 så har den vært helt fantastisk med tanke på arrangementer. Vi har hatt store konferanser og konserter med blant annet Bruce Springsteen og Elton John, samt at vi har hatt Supercupfinale i fotball mellom Real Madrid og Sevilla, jubler direktør ved Clarion Hotel & Congress i Trondheim, Hilde Alice Kvernrød.

Æren for sistnevnte tilskriver hun Rosenborg og deres europeiske nettverk, opparbeidet gjennom en årrekke med deltakelse i Champions League.

– Det at vi har et fotballag som hevder seg i europeisk sammenheng genererer økt interesse for byen og er med på å åpne flere dører for trøndersk næringsliv.

– Og når gjennomføringen er så bra, er det et stort pluss i margen for Trondheim som arrangementsby.

- Trygg posisjon

Faktisk er «arrangementsby» et vel så dekkende begrep som «kongress- og konferanseby», mener hun, og viser blant annet til Olavsfestdagene og Springsteen-konserten på Granåsen Arena i juli.


– Trondheim har nå en rekke arenaer og arrangementer. Dette gir oss en balansert og trygg posisjon i markedet; vi har flere bein å stå på.

Til sammenligning viser Kvernrød til konferansemarkedet i Bergen og Stavanger, som har blitt hardt rammet av konjunktursvingningene i oljebransjen.

Omsetningsrekord

Lasse Bardal, lufthavndirektør ved Trondheim lufthavn Værnes og styreleder i Visit Trondheim, peker på det samme i et intervju med Adressa 3. september: «Det har vært et trendskifte hvor Trondheim har vokst frem som arrangementsby», sier han.

Og symptomatisk nok: I august omsatte hotell- og overnattingsbedrifter i Trondheimsregionen (inkludert Stjørdal) for første gang i historien for mer enn 100 millioner i løpet av én måned.

Teknologihovedstad

En annen bærebjelke i Trondheim er knyttet til byens status som «utdannings- og forskningshovedstad». Kvernrød viser blant annet til at Nobelprisen i medisin som for to år siden ble tildelt NTNU-forskerne May-Britt og Edvard Moser.


– Slike ting betyr enormt mye for byen som helhet og er med på å vekke internasjonal interesse og tiltrekker flere forretningsreisende. I tillegg er det med på å inspirere enda flere til å tørre å velge Trondheim som konferansearena.

– Med nye konsepter og utvidet kapasitet, slik vi har nå, kan vi trygt plassere Trondheim på kartet som den ledende konferansebyen i Europa.


I tillegg til å fokusere på forretningsreisende og de som skal på arrangementer, hjelper det at Trondheim også er lansert som cruisehavn, med flere anløp enn noensinne.


– Dels på grunn av kronekursen velger stadig flere nordmenn å feriere hjemme i Norge. Dette bidrar til å gi oss godt belegg i sommermånedene. Å utvikle Trondheim som møte-, kultur- og arrangementsby må også innbefatte disse.

Skap forventninger

Kvernrød har vært direktør for flere av byens største hoteller. Det er viktig å by på seg selv og være synlig i markedet, sier hun:

– Vi jobber i en til dels konservativ bransje og da er det viktig å tørre å utfordre noen uskrevne sannheter, samt tenke litt utenfor boksen. Kundene krever mer og andre løsninger nå enn for bare fem år siden, og skal vi være med, må vi tilpasse oss.

Om hvorfor det er viktig for bedrifter å arrangere konferanser, sier hun:

– Det er viktig for å bidra til utvikling av både egen bedrift og generell næringsutvikling. Å sette sin egen bedrift, bransje og destinasjonen på kartet gir økt fokus og interesse, og øker muligheten for kjøp og salg og kanskje også investeringer.


 – Til slutt. La oss si at du skal fasilitere et større arrangement. Hva er ditt beste tips?

– Se kunden i øynene og fortell dem hva du kan tilby. Finn ut av deres behov, drodle litt rundt muligheter, men ikke lov mer enn du kan holde. Forsikre deg om at dere snakker på den samme frekvensen – og skap forventninger det kan leveres på. Det er viktig å ikke være fastlåst, men ha evnen til å lytte til og tilpasse seg en verden og et marked i stadig utvikling. Vær åpen og tenk kreativt!