- På arrangementer er det utrolig mye interessante mennesker. Ofte er de langt mer inspirerende enn de på scenen, sier Joakim Moe Røisland. Han har lang fartstid i eventbransjen som gründer og produsent, og har stått bak noen av de mest spektakulære eventene og konferansene i norsk næringsliv.

La folk mingle

Røisland mener deltagerne må stå i større fokus når man planlegger.

- Vi har laget konferanser hvor det meste av tiden er pauser. Man tror at når man går på konferanse så skal man sitte ned, og lære masse. Men for mye monolog fra scenen er egentlig det minst viktige hvis man vil gi deltagerne varig utbytte av arrangementet.

- Folk må få snakke sammen, sier han insisterende og fortsetter:

- Du ser det på sosiale medier; folk har ikke noe å skrive om eller snakke om. Det er det samme om og om igjen. Så gi dem noe å snakke om i hverdagen.  Da må man la folk få snakke sammen, ta bilder sammen, le sammen, etc. Først da får man verdi av arrangementet som går utover selve tiden man er på arrangement, og over i en ny arena; sosiale medier.

Dramaturgi fra A til Å

Uten dramaturgisk sans og kompetanse vil man ikke klare å skape et godt arrangement, mener Røisland. Videre understreker han viktigheten av at bedrifter får gjennomgå tall, nyheter og fagprat, men at det ikke er der fokuset bør ligge.

- Det er dramaturgien gjennom hele dagen, hele opplevelsen fra start til slutt, som gjør den minneverdig for deltagere.

Eventprodusenten forteller at folk ofte glemmer formålet med eventen som planlegges.

- Et firma spurte om vi kunne lage et åpningsarrangement for en konferanse om samfunnsansvar. Det ble en åpning, men løsningen ble noe helt annet enn det kunden forspurte, fordi vi vurderte at det var mer riktig med tanke på hva slags type deltagere det skulle være tilstede.  

- Vårt råd gjorde at både kunden og gjestene ble mye mer fornøyd med resultatet, avslutter Røisland.