Det viktigste i livet å ha fokus på grunnmuren. Har man en stødig base i jobben og på privaten har man de beste forutsetninger for å utvikle seg. Søvn, trening og et sunt kosthold er viktig for at du skal være den beste utgaven av deg selv. Vi bygger ikke hus uten grunnmur!

Alt er bedre enn ingenting!

Vi mennesker er skapt for bevegelse. Om du holder på i 15, 30, 45 eller 60 minutter er ikke det viktigste - alt er bedre enn ingenting. Du trenger ikke slå ny rekord hver eneste trening. Det som er viktig er å ha kontinuitet. Få i gang blodsirkulasjonen. Det er bra for konsentrasjonen også. Ikke minst vil det vil gi deg en god følelse. 

Ett av mine beste tips til deg er å gå til og fra møter i stedet for å ta taxi. Eller hva med å ta med deg et hoppetau i bagen?

Jeg tar alltid med meg et par treningssko og lette treningsklær på reise. Får du anledning er en løpetur ute en fin måte å oppleve stedet du er på, samtidig som du får klarnet hodet. Om det er et treningsrom på hotellet eller i nærheten, kan du ta deg en effektiv økt mellom møter og middag, med mindre du er morgenfugl og tar en tur før frokost da? Om du ønsker å være helt for deg selv går det fint an å trene på hotellrommet. Ja, det er kanskje ikke så stor plass, men bruk hoppetauet, gjennom før noen serier med knebøy, pushups og en god øvelse for kjernemusklaturen: planke og sideplanke. 45 minutter totalt,  med 15 sekunders pause, 3 runder i et høyt tempo vil du garantert få opp pulsen.

Keep it simple

Om du ikke har med deg treningstøy, fordi du har glemt det eller reiser lett og ikke fikk plass i håndbagasjen, så ikke la det stoppe deg. Ta deg en rask powerwalk! En gå-eller løpetur er gratis og en av de mest effektive formene for kondisjonstrening som forbrenner mest kalorier. Du produserer endorfiner og du føler deg bedre mentalt og blir skjerpet til dagens møter.

A eller B menneske, prøv dette: Skru på vekkeklokken på 0600, kom deg opp av sengen, sett din favorittmusikk på øret og kom deg ut. Jeg garanterer at det vil føles bra når du kommer tilbake til hotellet før frokost, er nydusjet og klar for dagens møter. 

Spis næringsrikt og nok

Jeg får ofte høre av forretningsfolk at det er så mye usunne middager og servering av vin. Da tenker jeg. Eier du ikke selvdisiplin? Du kan fint velge noe sunt fra menyen og du kan faktisk takke nei til vin eller begrense det til et glass som du kan sippe til.

Det er da bedre å være atletisk og i form slik at du takler hverdagens utfordringer framfor å våkne fyllesyk for morgendagens møter er det ikke? Du kan fint droppe sausen, la være å spise alle potetene og heller lesse på med masse grønt. Du kan også velge å prioritere nok søvn fremfor å runde av i baren etter middagen. Det handler om prioriteringer og selvdisiplin. Om å si nei til kortsiktig tilfredstillelse for å nå langsiktige mål.

Og ikke glem å streche

Mennesker som stadig er på forretningsreise er ofte mye stillesittende, enten det er i bil eller fly. Når vi sitter for mye blir vi stive i kroppen. Spesielt hofteleddsbøyerne og bryst kan bli stramme. Rumpemuskulaturen og muskulaturen bak på skulderne stivner når de er  inaktive. Det kan forplante seg i langvarige skader som vil hemme deg i arbeidet ditt.

Derfor er det viktig at du bruker noen minutter til å streche hofteleddsbøyer og bryst, morgen og kveld. Bruk en dørkarm, søk motstand fra hotellromets inventar og kjenn at du puster rolig. Dette øker blodsirkulasjonen som gjør deg klar og fokusert til dagen etter. 

At du reiser er INGEN unnskyldning. Det er fullt mulig å holde seg i form selv om du er mye ute på forretningsreise. Det handler om viljestyrke og disiplin! Husk: No health no wealth!