Gratis oppgradering på hotellrommene, raskere innsjekking og ekstra bagasje uten ekstra kostnad er bare noen av fordelene som er tilgjengelig ved bruk av fly- og hotellselskapenes lojalitetsprogrammer. Programmene bidrar til økt trivsel for personalet på reise og gjør reisen mer behagelig.

Viktig for bransjen å beholde trofaste kunder

Mange bedrifter og organisasjoner reiser mye, og er derfor viktige kunder å beholde. Dette fører til at klubber og lojalitetsprogrammer blir mer og mer vanlig, og ikke minst at fordelene blir større.

– Lojalitetsprogrammene har både positive og negative sider. Bransjen får knyttet til seg individuelle reisende, samtidig som de reisende får fordeler. Samtidig gjør det noe med valgmulighetene. Dersom jeg kan velge mellom to hoteller og er én natt unna en gratis overnatting på det ene, blir man jo dratt mot dette, forteller daglig leder Sven Ephithite i Hotellmegleren.

Han presiserer:

– Bonusprogrammer er en bra ting, men de må håndteres riktig. Det er både et gode og en trussel. Målsettingen for selskapene er at de reisende skal ha en så komfortabel reise som mulig. Lojalitetsprogrammer er en fin måte å vise omtanke overfor personalet på, og kan gi dine ansatte gratis Internett, ekstrapoeng, rabatter, aviser, samt mulighet til å slappe av i en lounge og sjekke inn raskere på flyplassen. Å reise sikkert, komfortabelt og med mindre stress er derfor en flott mulighet til å tilby sine kolleger det lille ekstra – og kommer bedriften til gode når personalet er fornøyd med reisen.

Få gjennom gode avtaler

Lojalitetsprogrammene kommer først og fremst den reisende som privatperson til gode ettersom det gir flere fordeler i form av ekstra goder fremfor direkte kostnadsbesparelser. Det er derfor lurt for større bedrifter med mye reisevirksomhet å forhandle frem egne avtaler med de forskjellige kjedene. Når man forhandler frem disse avtalene, bør man sette som krav at personalet i tillegg skal komme under det beste lojalitetsprogrammet som er tilgjengelig.

Mindre bedrifter får som regel ikke like gode avtaler i form av størrelsen på rabatten, og det er dermed viktig at programmet gir kostnadsbesparelser for bedriften samtidig som de ansatte får en mer komfortabel reise.