- For hele Radissonkjeden er det viktig at hotellene drives på en miljømessig og bærekraftig måte. For å sikre dette for alle hotellene over hele verden ble det valgt å bruke en ekstern partner som både kan revidere og hjelpe oss til å gjøre de riktige tingene, men også fungerer som en pådriver, forklarer salgsdirektør på Radisson Blu Plaza Hotell, Annett Trehjørningen.

En rekke tiltak

På Plaza har de gjort en rekke tiltak. Det handler om alt fra å redusere energi- og vannforbruket til å redusere mengden søppel som kastes.

- Vi prøver å legge til rette for miljøbevissthet gjennom hele organisasjonen og i alt vi foretar oss. Ta for eksempel dette med gjenbruk av håndklær. Gjennom det vi kaller Blu Drop donerer vi penger til et vannforsyningsprogram hver gang en gjest hos oss gjenbruker håndkleet sitt. Da henger vi en blå dråpe på håndkleet som en slags kvittering på bidraget som gjesten har gjort, sier Frank Henning Johnson som er teknisk sjef på Radisson Blu Plaza Hotell.

Tiltaket har vært vellykket og ført til enda mer gjenbruk av håndklær enn tidligere.

Å arbeide med miljø er en kontinuerlig prosess, så vi kommer aldri til å si at nå er vi fornøyd.

Mindre avfall

Kildesortering er et annet viktig område hvor hotellet nå sorterer avfallet i mer enn ti ulike fraksjoner. Når hotellet totalrenoveres i 2016 vil rommene bli tilrettelagt med systemer som gjør at gjestene kan kildesortere selv.

- Men vel så viktig er det at det kommer mindre avfall inn på hotellet, derfor er emballasje noe vi hele tiden diskuterer med leverandørene våre, mens kurs- og konferanseavdelingen vår henstiller kursholdere til å bruke mindre papir, sier Trehjørningen.

- Å arbeide med miljø er en kontinuerlig prosess, så vi kommer aldri til å si at nå er vi fornøyd. Vi har gjester som stadig setter større fokus på dette og i tillegg har vi den teknologiske utviklingen som vi følger nøye med på, avslutter Johnson.