Helt fra begynnelsen har det vært en forutsetning at utbyggingen ikke skulle være til hinder for flytrafikken og til minst mulig sjenanse for passasjerene. Siden første spadetak i juni 2011 har de reisende merket lite til Norges største landbaserte utbyggingsprosjekt. Hver dag jobber rundt 1600 arbeidere på byggeplassen, og mer enn 94 prosent av prosjektet er nå ferdigstilt.

- Det er ingen enkel oppgave å skulle drive en stor internasjonal flyplass og en stor byggeplass på samme tid. Alle våre ansatte har gjort en glimrende jobb gjennom disse årene og nå går vi inn i finalerunden, sier lufthavndirektør på Avinor Oslo Lufthavn, Øyvind Hasaas.

Ankomst innland legges om

Allerede nå legges veien om for ankommende passasjerer på innland. Dette er en midlertidig løsning, men for passasjerene betyr det et første møte med deler av den nye flyplassen.

- Frem til 1. september må alle ankommende innlandspassasjerer gå en ny midlertidig vei innom den nye ankomsthallen. Omleggingen skyldes stor byggeaktivitet på området hvor man vanligvis går, men det får ingen praktiske konsekvenser for de reisende, mener Hasaas.

Utbyggingen går etter planen. Når vi klipper snoren torsdag 27. april neste år skal prosjektet være ferdigstilt.

Torsdag 1. september åpner etter planen den nye ankomsthallen som skal brukes av innlandspassasjerer og det betyr at dagens stenger. Den skal da tilpasses og bygges om til å bli en del av dagens ankomsthall for utland. På den måten blir det bedre kapasitet og mer plass til både reisende som ankommer fra innland og utland.

- Det blir den første store åpningen vi gjør på nye Oslo Lufthavn og det gleder vi oss til. Vi har behov for større plass for ankommende passasjerer og vi er sikre på at dette blir tatt godt imot, sier Hasaas.

Utvidet shoppingtilbud og flere spisesteder

Inn kommer blant annet et vesentlig bedret utvalg av sportstøy, en delikatesseforretning, et apotek og flere fashionkonsept som vil føre mange av verdens mest populære merker. Totalt vil det være ti operatører som får ansvaret for 21 butikker - det er en økning fra dagens 12.

Blant de nye serveringsstedene finner vi Joe & The Juice, Bølgen & Moi Food Garage, Wagamama, Fiskebaren, Oslo Sausage Company, Jamie's Italian, Norgeglasset, BIT, Hunter Bar, Flybar, Humle & Malt, Burger King, Northland, Parken, Two Tigers, Deli & Bakery by Jamie Oliver, TGI Fridays, News Bar, Havsalt, Haven, Fjøla, Everyday Kitchen og Fiskeriet.

Blant de eksisterende serveringsstedene videreføres Peppes Pizza, O`Learys, La Baguette, W.B Samson, Caffè Ritazza, Starbucks og Aquavit Bar, mens Franks Deli, Yo Sushi og Upper Crust avvikles.

Store dimensjoner

Oslo Lufthavn er et viktig kommunikasjonsknutepunkt i Norge med rundt 24 millioner reisende og mer enn 235 000 flybevegelser per år. Når den nye terminalen står klar blir lufthavnen nesten dobbelt så stor. Totalt er utvidelsen på 117 000 kvadratmeter. En ny pir og en ny avgang- og ankomsthall er de mest fremtredende endringene på lufthavnen. Den nye piren som ble påbegynt i 2013 vil strekke seg mot nord og håndtere både utland- og innlandstrafikk, adskilt i to nivåer. Den er 300 meter lang og får et areal på 63 000 kvadratmeter. 

- Utbyggingen går etter planen. Når vi klipper snoren torsdag 27. april neste år skal prosjektet være ferdigstilt, avslutter Hasaas.