Lavprisselskaper som Ryanair og Norwegian har gjort suksess ved å trimme kostnadene til et minimum, tilby en rimelig flyreise og deretter ta betalt for tilleggstjenester. Hvis kundene betaler ekstra kan de velge sete ved bestilling, ha med innsjekket bagasje, betale med kredittkort eller komme raskere gjennom sikkerhetskontrollen (Fast-track). 

Flyselskapene har slitt med å tjene penger og marginene er små sammenlignet med de fleste andre bransjer. De fleste nettverksflyselskapene (SAS, Lufthansa, KLM osv.) har sett behovet for å komme bedre ut på prissammenligninger, og har sett at det ligger et stor og tiltrengt inntekstpotensiale i å ta seg betalt for tilleggstjenester.

Derfor har vi i de siste årene sett at disse selskapene har begynt å ta seg betalt for tjenester på samme måte som lavprisselskapene. For noen lavprisselskap har inntektsandelen på tilleggstjenestene ligget helt oppe mot 40 prosent. CarTrawler har estimert at 6,7 prosent av den globale fly-omsetningen utgjøres av tilleggstjenester.

Katt- og musleken

Det seneste utspillet på oppsplitting av priser er Lufthansas pressemelding om betaling for distribusjonskostnader. Alle bestillinger som ikke gjøres gjennom deres egen webside blir tillagt et ekstragebyr på 16 euro.

Her begynner katt- og-mus-leken hvor flyselskapene splitter de forskjellige kostnads- og tjenesteelementer, og reisebyråene konsoliderer elementene igjen for å gjøre det lettere å sammenligne. Siden mange av priselementene ikke er synlige når den reisende begynner å bestille er det ikke alltid lett å gjøre direkte sammenligninger på sluttpris uten systemer som hjelper med å synliggjøre disse.

Det er mange grunner til at bedrifter forlanger at de ansatte skal bestille reisene sine gjennom et reisebyrå. Bakgrunnen for dette er muligheten for å gjøre reisebestilling effektivt, mulighet for å sammenligne priser, styre mot avtaler og reisepolicy og ikke minst gjøre alle andre prosesser så automatiske og kostnadseffektive som mulig. Som arbeidsgiver har de også ansvaret for sikkerheten til de ansatte, og trenger muligheten til å følge opp den reisende dersom noe skulle skje.

Mobile løsninger

Det jobbes stadig med nye og bedre mobile løsninger for bestilling tilpasset forretningsreiser, men løsningene bruker lenger tid til markedet da det er mange flere systemer de skal kunne fungere mot.

Innen EU jobbes det med å finne bestillingsløsninger på tvers av transportmåter som vil kunne gi de reisende dør-til-dør priser, tider og billetter. For mobilen også selvfølgelig!

Nå står sommeren for døren, og har du ikke bestilt deg en flybillett ennå har du en gylden anledning til å oppdatere deg på et mangfold av forskjellige priselementer. Det finnes mange gode hjelpeløsninger, men husk at det ”sluttlappen som teller”!

Lykke til med sammenligningene og god sommer!