Når man prater med Sir Richard Branson, forstår man raskt at dette er en person som elsker naturen. På en lørdags formiddag ringer han fra sin egen privateide øy ”Necker Island” mens han ”ser ut over vår verdens skjønnhet”. Det er denne skjønnheten Branson har bundet seg til å forsvare de siste fem årene ved blant annet å være en pioner for ”War on Carbon”, ved å ta initiativ til å bekjempe klimaforandringer og nå nylig ved å finansiere utviklingen av alternativt og bærekraftig drivstoff.

– Jeg har flere bedrifter som formodentlig er med på å skade kloden – flyselskaper og lignende – og har derfor et større ansvar enn mange andre for å balansere, forteller han og utdyper:

– Jeg tror at hvis vi bruker vår hjernekapasitet, bør det være mulig å få bedre kontroll over problemene med global oppvarming, og vi bør klare å komme frem til alternative energikilder som ikke vil spise seg inn på matforsyningen, men som vil gi kraft til fly, tog og biler på en måte som ikke skader miljøet, forteller Branson.

Etterspørselen etter alternativt drivstoff har toppet seg de siste årene, siden tilførselen av naturlig olje ikke evner å møte det stadig økende forbrukerkravet.

– Verden er i ferd med å gå tom for konvensjonelle brensler, spesielt olje. Vi gjorde blant annet en studie nylig som viste at etterspørselen etter olje vil forbigå tilgjengeligheten i løpet av de neste fire til fem årene, forklarer han.

Miljøvennlige og kostnadseffektive løsninger

Branson er blitt anerkjent for sitt miljøengasjement og ble i 2007 hedret med prisen ”Citizen of the World”. Anerkjennelsen kom bare måneder etter at Branson utviklet ”The Virgin Earth Challenge” – en pris som gir 25 millioner dollar til den gruppen eller personen som klarer å designe et system som fjerner karbondioksid fra atmosfæren.

Jeg tror at hvis vi bruker vår hjernekapasitet, bør det være mulig å få bedre kontroll over problemene med global oppvarming.

Målet er ikke bare å skape et miljømessig, levedyktig alternativ, men et som i tillegg er levedyktig økonomisk.

– Vi arbeider med mennesker som har kommet med ideer, og vi ser nærmere på om dette også kan fungere økonomisk, sier Branson og utdyper:

– Hvis de ikke fungerer økonomisk, er det lite sannsynlig at de vil fungere i det hele tatt.

Branson, sammen med Virgin Group, gjør sin del for å utvikle slike systemer ved å finansiere forskning og utvikling av biodrivstoff.

– De to drivstoffene vi har mest tro på er isobutanol, derivat av sukker, og alger. Vi har kommet opp med drivstoffet, og nå investerer vi i dem for å utvikle dem videre så raskt som mulig, for så å ta dem gjennom alt av luftfartstilsynets tester for å være sikre på at de er trygge og forsvarlige å bruke, sier han.

Den 61 år gamle entreprenøren er også en av grunnleggerne av ”The Carbon War Room” – et senter i Washington som har engasjert seg for å fjerne tonnevis av karbondioksid fra jordens atmosfære. Igjen, det er balansen mellom miljøansvar og økonomi som Branson prøver å oppnå ved å jobbe sammen med industrien fremfor imot den. For å si det enkelt: ”Det er karbondioksid som er fienden.”

Ettersom jeg bor på en øy, har jeg faktisk ingen biler, men hvis jeg trengte det ville jeg eid en bil drevet av batteri.

Praktiserer det han prater om

Det er ingen tvil om at Branson har etablert seg som en frontfigur innen bærekraftig utvikling, men hans engasjement for en grønnere hverdag har også tatt over hans eget hjem. Med bruk av solenergi og vindkraft på øya, sikrer han at hjemmet er så miljøvennlig som mulig.

– Ettersom jeg bor på en øy, har jeg faktisk ingen biler, men hvis jeg trengte det ville jeg eid en bil drevet av batteri. Det er klart at jeg også tenker på små ting som for eksempel lyspærer, der jeg prøver å passe på at de er så miljøvennlige som mulig, forteller han.

Bransons kjærlighetsaffære med sitt hjem og naturlige omgivelser er håndgripelig, selv i møte med stormvær:

– Været er faktisk litt for bra her nå, jeg tror en storm enten er på vei mot oss eller forbi oss. Noen sier at global oppvarming vil forårsake flere stormer fordi sjøen varmes opp, men hvem vet.

Europas 5. største flyselskap

  • Nye fly
    Med 222 nye fly og opsjon på ytterligere 150, vil Norwegian ha dobbelt så mange fly som SAS. Dette gjør dem til et av Europas største flyselskaper. Gigantsatsingen fra selskapet har en foreløpig prislapp på 127 milliarder kroner. Ifølge Norwegian er dette den største enkeltsatsingen på norsk fastland noensinne. Norwegians satsing setter Norge på kartet internasjonalt og tar opp konkurransen med andre europeiske flyselskaper. Investeringen skaper arbeidsplasser; Norwegian sikter mot å ansette 5500 til i løpet av 10 år og dermed ha 8000 ansatte innen 2022. De varsler også at de vil åpne baser i andre land, men foreløpig er kun Malaga bekreftet. Hovedbasen vil imidlertid fortsatt ligge i Norge.
     
  • Hemmelighetsfulle
    Norwegian er tilbakeholdne med informasjon rundt selskapets fremtidsplaner og hvordan de nye flyene vil komme de reisende til gode. Det er sannsynlig at de både vil øke frekvensen på eksisterende ruter og åpne for nye destinasjoner. De ser også muligheten for at de på sikt vil begynne å fly til steder som per i dag anses å være for utrygge, men som etter hvert kan bli nye, attraktive reisemål både for ferierende og forretningsreisende.

KILDE: NORWEGIAN.NO, E24.NO OG VG.NO