Konferanser, kurs og kongresser er nyttige verktøy både for å lære mer, få inn ny viten og nye impulser samt for å bygge nettverk. Bente Bratland Holm, daglig leder i Norway Convention Bureau (NCB), legger spesielt vekt på at det å bestemme seg for målsettingen med møtet er det viktigste når man går i gang med planleggingen.

– Det viktigste man må gjøre er å tenke over hva man ønsker å ha ut av kurset eller konferansen. Start alltid med hva som er målsettingen, og fortsett planleggingen deretter, forteller Bratland Holm. Hun jobber først og fremst med å selge inn Norge som destinasjon for utenlandske firmaer, foreninger eller organisasjoner som ønsker å arrangere et møte eller en kongress i Norge, og landet vårt blir et stadig mer populært reisemål.

Norge blir mer populært

2008 var et toppår for Europa på antall arrangerte møter. Etter finanskrisen ble det arrangert færre møter av europeiske bedrifter, men markedet har stabilisert seg gjennom 2011, og i 2012 forventes det å nærme seg 2008-nivå, forteller hun.

– Norge og Skandinavia blir stadig mer populært av flere grunner: Det er en eksotisk destinasjon, og ettersom mange bedrifter har restriksjoner på å reise til andre kontinenter, blir land som Norge veldig aktuelt. Vi merker helt klart en større interesse, forteller hun.

For at Norge skal bli en ettertraktet destinasjon for internasjonale bedrifter, mener Bratland Holm at vi må fokusere på tre ting i markedsføringen:

  1. At Norge har mye mer å tilby enn kun kurs og konferanser.
  2. Vi må tilby aktiviteter i tillegg.
  3. Legge vekt på det som er unikt med landet vårt.

Seminar

Keep your meetings at home

Mange norske bedrifter kan føle en viss usikkerhet i planleggingsfasen angående hvor de skal dra, men Bratland Holm er klar i sin sak:

– Keep your meetings at home, pleier jeg å si. Norske bedrifter er generelt veldig flinke til å bruke Norge for hva det er verdt, sier hun.

Et annet dilemma mange opplever er hvor lenge man skal være borte, og det er ikke alltid like lett å finne ut om dagskonferanser eller en reise over flere dager er mest hensiktsmessig.

– Mange velger nok å holde seg til dagskonferanser både for å få med flere folk og så klart for å spare penger. Dagskonferanser er jo også som skapt for flyplasshotellene. Man slipper også overnatting og kostnadene det medfører, sier hun.

Konferanser som går over flere dager vil på den andre siden gi mer tid til fordypning og flere muligheter for nettverksbygging. Har man i tillegg gjort en god innsats på forhånd, kan det gi gode resultater.

– Igjen, tenk nøye over alt på forhånd og finn ut målsettingen, så vil man nok oppleve at det blir mye lettere å bestemme seg for hva man skal gå for. Start alltid med en klar målsetting for hva du skal oppnå, presiserer hun.

God og jevn kvalitet i Norge

Mange norske bedrifter velger å ta turen utenlands for å hente inn nye impulser. Dette har både fordeler og ulemper, og det er spesielt viktig å legge vekt på at det for en norsk bedrift vil være enklere å kartlegge seriøse og gode samarbeidspartnere i Norge enn i utlandet.

– Man får veldig mye ut av Norge, både med tanke på gode leverandører og fordi aktørene er flinke økonomisk. Leverandørene er gode og kvalitetssikret, forteller Bratland Holm.

Hun legger samtidig vekt på at en konferanse i Kroatia kan være positivt for å få inn nye impulser, og i visse tilfeller også økonomisk lurt.

– Uansett synes jeg ikke en slik tur virker så veldig mye mer eksotisk enn å dra til for eksempel Lofoten under spekkhoggersesongen, sier hun.

Å kartlegge mulighetene og kvalitetssikre hva man får på forhånd er alt i alt lettere i Norge, og det er nettopp på forhånd man bør gjøre en god jobb for å få så bra utbytte som mulig.