- For å illustrere dette med et par eksempler: Før hadde vi ofte en fasttelefon på kontorpulten og en mobiltelefon i lomma, de hadde hvert sitt nummer og det var bare mobilnummeret du kunne treffes på hvis du forlot kontoret. Noen bedrifter investerte millioner av kroner i egne videokonferanserom der du måtte booke tid for å oppleve dårlig bildekvalitet og lyd som hakket. Dyrt i bruk var det også, forteller daglig leder i Phonect, Torbjørn Hulbak og fortsetter:

- I en tidligere jobb jeg hadde brukte vi et eksternt regnskapsbyrå fra en annen by. Når de skulle presentere de månedlige regnskapene for oss, så satt de på toget i mange timer for å treffe oss i Oslo og diskutere tallene. Det var hyggelig å treffes, en klem fikk jeg også, men rent ressursmessig var det sløsing. I dag har utviklingen kommet så langt at vi kan gjøre mange av disse tingene på langt smartere, rimeligere og raskere måter.

Telefoni og video

I dag er det mulig å integrere fasttelefonen og mobiltelefonen slik at du er tilgjengelig uansett hvilket nummer du blir oppringt på. At det også har blitt mulig å legge inn hvilken status du har, om du er opptatt i møte eller på reise er også et stort fremskritt:

- Ellers blir det nesten som å reise på besøk til en kamerat uten å vite om vedkommende er hjemme, og det er jo helt bortkastet, sier Hulbak.

Han forteller at med dagens systemer kan man også kan besvare telefonen på alle plattformer, og med et høyreklikk kommer det opp informasjon om status på den du skal ringe til. 

- I dag kan vi også utstyre et møterom med videokonferanseutstyr til åtte personer for rundt 11 000 kroner. Lyden er perfekt og bildene i HD-kvalitet. Det er overkommelig for mange. I tillegg er dokumentdelingsmulighetene som finnes i disse løsningene så gode at det er like lett å diskutere ulike problemstillinger over nett som å treffes, sier han.

Tjenestene er skytjenester og skalerbare slik at man betaler et fast beløp per bruker per måned. Det gjør også at det blir enkelt å holde kontroll på kostnadene og at små bedrifter kan ta i bruk løsninger som bare store organisasjoner hadde råd til tidligere.