- Formålet med julebord er å vise sine ansatte og kolleger at man setter pris på dem og å takke for årets samarbeid, sier Schultz.

Han er daglig leder og eier av Samfunnssalen arrangement- og møtesenter, og har lang erfaring med å planlegge julebord for norske bedrifter.

- Noen bedrifter velger å planlegge og arrangere julebordet sitt selv, mens andre leier inn et eventbyrå til å gjøre det for dem. Uansett hvem som planlegger er det alltid lurt å stille seg noen spørsmål i startfasen for å vite hvor stort omfanget på julebordet skal være. Antall deltakere, ønskelig lokale og type gjester er spørsmål som er lurt å begynne med.

Trivsel er viktigst

Schultz peker på at julebordene har endret seg mye de siste årene.

- Det er mange bedrifter som har mye å gjøre i november og desember. De velger derfor å heller ha julebordet på nyåret, og da uten julemat og juletema. Det er også bedrifter som har begrenset økonomi som velger å slå sammen julebordet, sommerfesten og kick-offet til et slags julebord på nyåret.

Han forteller videre at det er mange forskjellige måter å arrangere et julebord på.

- Man kan leie lokale med matservering og man kan være i egne lokaler med catering. Noen ønsker julemat, andre ønsker ikke det. Noen bedrifter ønsker kanskje stand-up-underholdning mens andre ønsker livemusikk. Det aller viktigste er at man som bedrift kan feire med god mat og drikke i godt lag.

Underholdning

- Jeg opplever også at mange bedrifter ønsker å ha temafester på julebordene sine. Det kan være mye forskjellig, for eksempel gatsby- eller 80-talls-tema. Et godt tips kan være å oppsøke en arrangør og høre hva de har å tilby. Som underholdning kan man også benytte seg av de ansatte i bedriften. Kanskje noen spiller i band eller driver med stand-up på fritiden.

Utfordringer

Høyt alkoholinntak på julebord er et mye omtalt fenomen blant myndigheter og medier. En undersøkelse fra 2015 gjennomført av Akan kompetansesenter viser at halvparten av personallederne mener at folk blir for fulle på jobbfester. 55 prosent av de ansatte mener det samme.

- Alkohol kan være en utfordring for både arrangørene og bedriften. Arrangørene er forpliktet til å følge alkoholloven og ivareta skjenkebevilgningen. Mange arrangører har derfor forhøyet vakthold på julebordene. Mange bedrifter velger også bort brennevin på julebordene sine for å forsøke å begrense alkoholinntaket sitt.

Schultz har noen tips til bedrifter som ønsker å begrense alkoholinntaket på julebordene.

- Det er kanskje lurt å finne en mellomting mellom det å ha fri bar og det å ikke ha det i det hele tatt. Da kan man unngå at folk drikker for mye før julebordet og man kan begrense inntaket noe under selve festen, forteller han.    

Ingen fasit

Det er dermed ingen fasit for hvordan et julebord skal foregå.

- Det som er viktig er å se på bedriften og dens ansatte når man skal planlegge et julebord. Man må se på menneskene som jobber i bedriften, hvilken aldersgruppe de er i, hvilke kjønn de har og hva slags type jobb det er. Om man klarer å skreddersy et arrangement ut i fra disse faktorene vil jeg si at man enklere oppnår et vellykket julebord.

Han peker på noen sentrale kjennetegn ved et vellykket julebord.

- Det viktigste ved et julebord er ikke hvor flotte lokalene er eller hvor mye penger man har lagt i det. Det er atmosfæren i lokalet som er viktig. Det bør være et hyggelig og imøtekommende personale, god mat og drikke og et behagelig miljø. Klarer man å skape dette og samtidig forme det til bedriftens identitet har man kommet langt, avslutter han.