1. Hva er dine tanker om fremtidens forretningsreiser? Ser dere noen spennende trender og tendenser blant deres kunder?


Vi har hatt en økning i forretningsreiser og trenden er at de kommer igjen og igjen. Våre forretningsreisende er ofte på jobb hos firmaer i nærområdet, eller på gjennomreise. Gjesten er opptatt av fasiliteter som trådløst nett, gode treningsmuligheter, og ikke minst god og hjemmelaget mat. Personlig service og atmosfære er det de gir tilbakemelding på at de setter pris på.

Kari-Anne Bråthen,
Salgssjef i Klækken Hotell

 

Vil ikke kalle det noen trend, men det er klart at utviklingen følger resten av samfunnet. Det meste kan sjekkes og bookes på smarttelefon, og andre gjesters vurderinger av hotellene er med på å avgjøre valgene kundene tar når de skal bestille hotell. Forretningsreiser bookes på kortere varsel enn før. På Fornebu organiserer mange av de største bedriftene arbeid i prosjekt, og leier inn ansatte over lengre tid som trenger et sted å bo og spise. Dette segmentet øker og er meget viktig å tilfredsstille.

Knut Nordbø,
Direktør på Quality Hotel Expo

 

Vi ser at ting som gjør reisene og livet på reisene lettere for forretningsreisende blir viktigere og viktigere. Vi ser for eksempel at vår online check out er veldig godt mottatt, spesielt av forretningssegmentet. Dette gir bedre tid om morgenen enten til å sove litt lenger eller bruker litt mer tid på frokosten. Dette, samt å kunne integrere sine teknologiske «dingser» på rommet. Som for eksempel se en film fra egen PC på TV-en på hotellet.

Christian Gamsgrø,
Director of Revenue Management, Scandic Norway

 

 

2. Forretningsreiser, konferanser og seminarer utgjør store kostnader på mange bedrifters budsjetter. Hvordan kan man sørge for å få mest mulig igjen av denne investeringen?
 

Konkurransen om gjestene er stor i dagens marked. Det viktigste vi kan gjøre for våre kunder er å være en dyktig samarbeidspartner med høy kompetanse og rom for fleksibilitet. Når behovet er avdekket og alt er detaljplanlagt før arrangementet kan kunden komme til «dekket bord» og ha fokus på selve konferansen. Det vil være kostnadseffektivt for alle parter. Det viktigste en bedrift kan gjøre er å investere i de ansatte og gi de en god opplevelse – det får de på Klækken Hotell.

Kari-Anne Bråthen,
Salgssjef i Klækken Hotell

 

Flere kunder kan ha nytte av å involvere og rådføre seg med våre Quality Meeting Advisors på et tidlig stadium når de skal planlegge sin konferanse. Våre medarbeidere har både trening og lang erfaring med å legge til rette og komme med gode innspill på hvordan konferansen kan legges opp for å få mest mulig igjen for investeringen. Vi har også gode samarbeidspartnere som kan legge opp til både enkle og mer avanserte aktiviteter for å engasjere møtedeltagerne, noe som vi ser har blitt mer og mer aktuelt.

Knut Nordbø,
Direktør på Quality Hotel Expo

 

Det viktigste er å være fleksibel på ukedag. De fleste ønsker å legge møtene sine på tirsdager og onsdager. Dette er de samme dagene som forretningskundene også helst vil bo, så da får man veldig høy etterspørsel på de dagene fra flere segmenter. Store konferanser stopper også flyten av bookinger siden de tar en stor del av kapasiteten. Dette prises også inn. Hvis man er fleksibel på datoer, og aller helst på ukedager, så kan man gjøre store besparelser.

Christian Gamsgrø,
Director of Revenue Management, Scandic Norway

 

 

3. Hva er det viktigste en bedrift må tenke på når de skal velge konferansedestinasjon?
 

Det viktigste som vi opplever for valg av destinasjon er nærhet og tilgjengelighet. Ringerike og Hadeland ligger én time fra Oslo og Gardermoen; det er avgjørende for våre kunder. Samtidig får de opplevelsen av natur, vakre omgivelser og opplevelser. Det å komme seg ut av byen oppleves som inspirerende og deltagerne blir på hotellet i hele perioden konferansen varer.

Kari-Anne Bråthen,
Salgssjef i Klækken Hotell

 

Det er viktig at destinasjonen passer med temaet for konferansen og at bedriften kan identifisere seg meg destinasjonen som velges. Offentlig kommunikasjon, gode transportmuligheter og nærhet til arbeidsplass, samt parkering, er alltid verdsatt av konferansedeltagere. Man skal ikke undervurdere fordelene ved å bruke samme hotell flere ganger. Det gir gode erfaringer og mer effektiv planlegging etter å ha blitt kjent med hotellet.

Knut Nordbø,
Direktør på Quality Hotel Expo

 

Det finnes mange gode destinasjoner for møter i Norge. Hva som er best kommer veldig an på hvilke behov den enkelte bestiller har. Og dette ser vi varierer veldig. Men enkelhet og effektivitet er jo viktig, og det gjør jo at beliggenhet er viktig. Per i dag er jo Gardermoen og Trondheim de to destinasjonene som utmerker seg her som «Hub’er» hvor det er lett for alle i hele landet å komme seg til. Flere og flere møter trekker inn mot de store byene, og de som klarer å trekke kunder ut har gjerne et nisjeprodukt som tiltrekker seg enkelte kunder.

Christian Gamsgrø,
Director of Revenue Management, Scandic Norway