– Hvert eneste år siden den industrielle revolusjon, har det vært færre som er kommet inn i arbeidslivet enn de som forlater det. Nå snur trenden. Kampen om arbeidskraften kommer til å bli beinhard, sier daglig leder i HR Norge, Even Bolstad.

– De virksomhetene som ikke klarer å tiltrekke seg og beholde arbeidskraften de har behov for, kommer til å bli de store taperne i fremtiden. Og den som tror at employer branding handler om å ”selge” en arbeidsplass der og da, uten å ta hensyn til hva kandidatene egentlig er på jakt etter og hva du selv egentlig kan innestå for, bommer stygt, sier han.

Ifølge Bolstad er gjensalg som regel lettere enn nysalg. Det betyr at det oftest er lettest å få de som allerede jobber hos deg til å bli noen år ekstra i stedet for hele tiden å jage etter de som arbeider for andre.

– Men de fleste må gjøre begge deler, sier han.

Sett krav til rekuttering

– Rekrutteringsbyråer kan tilby kvalitet du ikke har, kombinert med den ekstra kapasiteten du mangler og som er selve grunnen til at du er på jakt etter nye medarbeidere, sier Bolstad.

Han mener gode rekrutterere er lønnsomt - men da må du velge riktig.

– Gode rekrutterere er gode på å rekruttere, og kan virkelig bidra til å gjøre en forskjell for virksomheten din. Her som innenfor andre områder er det imidlertid noen som først og fremst er gode på å selge tjenestene, ikke å levere varene. Men gode rekrutteringstjenester er ofte verdt pengene. De fleste ansettelser er investeringer i mangemillionklassen - og bør behandles som nettopp det, sier Bolstad.