Dialogen rundt ubetalte regninger kan være en vanskelig del av et kundeforhold. Ved å overlate den vanskelige dialogen til en profesjonell partner, sørger denne for at kravet betales og at skyldneren blir en fornøyd kunde.

– Vi er opptatt av at de som driver inn inkasso gjør det så skånsomt som mulig, sier daglig leder Robert Hald i Dibuco, som produserer alt fra visittkort til mer komplekse trykksaker som for eksempel prospekter, rapporter og årsoppgaver. Bedriften har blant annet eiendomsmeglere som store kunder.

– Vi fakturerer kundenes kunder, og ønsker at disse drives inn på en høflig måte. Det kan være mange grunner til at fakturaen ikke er betalt. Kanskje har ikke kunden fått fakturaen, for eksempel på grunn av at han har flyttet. Meglere bruker oss hver uke, og vi ønsker ikke at deres kunder skal få dårlige opplevelser på grunn av oss, sier Hald.

Skånsom inkasso

En dårlig betaler i dag kan bli en fremtidig god kunde. Derfor er det viktig å ikke skremme bort denne kunden ved å være for pågående med inkasso.

– Vår erfaring er at dersom man er mer skånsom, så øker også betalingsviljen, sier Hald.

Dibuco har satt ut hele prosessen med inndrivelse allerede fra det øyeblikket fakturaene sendes ut. Purring og inkasso tar en profesjonell aktør seg av.

– Det er viktig at onlineverktøyet virker og at man kan se historikken. Vi overfører sømløst til selskapet som tar seg av den videre prosessen.

Hald forteller at bedriften har opplevd en forbedring i inndrivingen innen 90 dager på nesten 90 prosent siden de inngikk samarbeid med dagens partner. Dette bidrar til å bedre likviditeten til bedriften. Dibuco behandler 1500 ordrer i uken, og dermed blir det også mange fakturaer som skal behandles.

– Vi slipper også å bruke tid på å drive inn pengene. Dermed kan vi heller bruke tiden på det vi egentlig skal gjøre.