Bare de siste ti årene har mer enn ti prosent av butikkene i Norge forsvunnet. Dette til dels på grunn av en massiv endring som beveger seg på verdensbasis. Vi er, og forblir mer knyttet til den digitale virkeligheten.

— Den fysiske butikken vi alle har vært kjent med kommer til å endre karakter rimelig fort. For det første kommer det til å bli færre butikker fremover. Med det sier jeg ikke at det blir en slags butikkdød, men en relativt stor butikk-nedleggelsestid er likevel nærliggende å konkludere, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør i Virke handel.

Forbrukerens nye makt

Andersen påpeker at han ikke tror alle butikkene forsvinner. Først og fremst handler det om hvor butikken din er plassert i byen, men også hva slags virksomhet du styrer.

— Jeg tror de som kommer til å overleve apokalypsen er butikker som ikke bare er sentrumsnære, men de som faktisk befinner seg i en «prime» beliggenhet i sentrum. Butikkene som vil overleve vil i mindre grad være tradisjonelle utsalgsteder for varer, men heller en arena for virksomheten til å kommunisere med, og bygge relasjon og lojalitet til kundene gjennom gode opplevelser og god service.

Kunden, eller forbrukeren, har alltid stått i sentrum for handelsopplevelsen. Det er de som til syvende og sist er utslagsgivende for utviklingen, markedsføringen og salget av et produkt. Dog står dagens forbruker i sentrum på en helt annen måte, og med en helt annen makt.

Alltid online

— Endret kundeadferd og ny teknologi er de to sterkeste driverne for hvordan handelen vil formes fremover. De aller fleste av oss er online nesten hele tiden. Det gjør at det å orientere seg om varer og handle digitalt fortoner seg helt normalt som den mest selvfølgeligste ting i verden. Det må handelen erkjenne og tilpasses til. Kundene dine forventer at butikken er tilstede uansett hvor, uansett når.

For noen år siden var mobilen viktig i den forstand at den formidlet informasjon til kunden om vareutvalg og priser. I dag er den mye mer fordi forbrukeren gjennomfører transaksjoner og handler gjennom den. Utviklingen beveger seg stadig mot en mest mulig friksjonsfri kjøpsopplevelse for forbrukeren. Amazon leder an i dette racet.

— Som mennesker er vi grunnleggende sett ganske makelig anlagt, og vi setter pris på enkle løsninger og prosesser. I dag kan du bestille, kjøpe og få produktet ditt levert til dørkarmen med noen få tastegrep. I løpet av noen få år vil talestyring overta. Kombinasjonen av kunstig intelligens og maskinlæring gjør at systemene blir smartere og smartere når du bruker dem, fortsetter Andersen.

«Retail apocalypsen» kommer ikke med et datostempel. Deler av norsk handel opplever allerede apokalyptiske tilstander. Alle vil etter hvert berøres. For noen betyr dette dommedag, mens det for andre betyr åpenbaring.

Big data

— Transittperioden vi er i nå fungerer som en slags syretest. De aller fleste store norske handelshus tar grep som de aldri har gjort før. De ansetter nye typer mennesker som kommer fra andre bransjer. Vi ser også konturene av nye typer konstellasjoner eller allianser som eksempelvis DNB og Orkla. De har gått sammen for å utnytte felles stordata, og nettopp evnen til å forstå, og personifisere dialogen med kunden din vil fort være det som skiller vinnere og tapere i fremtidens handel, fortsetter han.

— Det kan fort være at vi lett overvurderer endringene på kort sikt, men samtidig undervurderer endringene på lang sikt. Det er ikke sikkert endringene blir vanvittig store på to år, men om ti år tror jeg norsk handel vil se radikalt annerledes ut enn i dag, avslutter Andersen.