6 tips til valg av lyskilde:

1. Velg fargetemperatur med omhu

Vanlige fargetemperaturer for belysning ligger i området 2500 - 6500K. 2500K er varmt rødtonet lys tilsvarende dempet glødelampelys, mens 6500K tilsvarer dagslys midt på dagen. 

2. Fargegjengivelsen bør være god, min RA >80

Ra-indeks: En skala fra 0 til 100 hvor 100 er best, som antyder produktets evne til å gjengi farger korrekt.

3. Ta hensyn til effektivitet, ikke bare wattstyrken

Lysutbyttet angir hvor energieffektiv en lyskilde er og angis i lumen/watt. 

4. Levetid og lystilbakegang

Angis i timer samt angir lysdiodens reduksjon i lysytelse over tid - dette betegnes med en prosentsats for gjenværende lysytelse. 

5. Gå for god kvalitet

Særlig LED-lyskilder kan endre karakteristikk over tid. En LED-lyskilde av høy kvalitet vil opprettholde egenskapene gjennom hele levetiden.

6. Bruk profesjonell hjelp

Belysning har en stor effekt på menneskers trivsel, helse og den generelle opplevelsen av et rom, og bør ikke baseres på tilfeldigheter.

Vi legger til ekstra belysning nå i mørketiden, noe som bidrar til å gjøre oss lysere til sinns, forteller sjefsdesigner i ZENISK, Kristin Bredal. Hun synes det er morsomt å se hvordan reiseannonsene ser ut nå om dagen.

- Når reisebyråer skal selge sine byshopping- turer, så viser alle sammen gater og byer opplyst og pyntet til jul. Og det er ikke så rart. Det er lyset fra butikkene som skaper gatemiljøet og stemningen i en by.

Lyset er viktig både ute og inne

Vindusutstillingen er det viktigste for en butikk, den iscenesetter både gaten og butikken, fortsetter Bredal.

- Vinduer er viktige for å forstå gaterommet. Du går langs gaten, og ser noe langt der fremme; bilene som kjører og folk som går. Butikkvinduene danner veggene i gaterommet. Dersom vinduene hadde vært mørke, så ville det blitt veldig trist.

Grunnstammen i en handlegate i mørke vinterdager er butikkvinduenes presentasjon, og det bør det finnes noen retningslinjer for hva en butikk kan gjøre. De bør blant annet ikke ha direkte lys ut på gaten.

Kenneth Hansen, fagansvarlig i Lyskultur, er helt enig. Han sier i tillegg at en butikk vil være mer tiltrekkende, og dessuten få en mye høyere omsetning, dersom den er villig til å investere i god lyssetting.

- Føler man seg vel når man prøver klær, så er sjansen større for at man handler.

Det er enkel logikk, men det er ikke så mange butikker som virkelig tar hensyn til dette. 

- Det skjer ganske ofte at lyset i klesforretninger er dårlig gjennomtenkt, noe som blant annet kan bety at fargegjengivelsen på plaggene er dårlig. Plasseringen av lyskildene er viktig, og i tillegg må man passe på både styrken på belysningen og fargetemperaturen i lampene. Kort sagt så er det viktig med flatterende lys, og dette gjelder spesielt for kvinner når de skal handle klær.

Prøverom

Stine Kaalstad og Katharina Hoff har skrevet en bacheloroppgave om belysning i prøverom. I arbeidet med oppgaven ble det bygget et eget prøverom, og gjennomført en rekke tester på kvinner i alderen 20-46 år. Og funnene til Kaalstad og Hoff bekrefter Kenneth Hansens påstander.

- I løpet av en måned har en kvinne i gjennomsnitt vært inne i en klesbutikk fem ganger,  og prøvd tolv plagg. Det vil si at de i løpet av ett år har prøvd 720 forskjellige antrekk. Menn prøver mindre klær enn kvinner; kun 90 plagg i løpet av ett år. Allikevel har det seg slik at vi kvinner bare kjøper ett av sju klesplagg vi prøver, så da er det kanskje ikke så rart vi aldri har noe å ha på oss, smiler Kaalstad.

Samarbeid fungerer

Kristin Bredal lager lysplaner for byer og urbane rom, og ser på hvordan lyset fungerer både for fotgjengere, for identitet, og for å gjøre byen attraktiv for kommersiell drift. Siden øyet automatisk går mot det lyseste punktet i synsfeltet, er lys et veldig sterkt virkemiddel for å få oppmerksomhet.

- Vi anbefaler at det finnes en skiltstrategi for handlegater; en overenskomst hvor man er enige om størrelse og intensitet. Ett stort lysskilt kan ta all oppmerksomhet. Alle butikkene konkurrerer om kundene, og hvis alle skal ha mye og intenst lys så blir det lite tiltalende. Gjør man dette på en gjennomtenkt og god måte, der man skaper et inviterende miljø i gaten og ser alt i sammenheng, kan man lokke til seg flere kunder.