Tradisjonelt har butikkene basert sin forretningsmodell på fem forskjellige faktorer:

  1. Plassering
  2. Skala
  3. Kunnskap og service
  4. Kundelojalitet
  5. Partnerskap basert på dominans og størrelse

Alle disse faktorene har mistet mye av sin betydning som konkurransefortrinn. Ved hjelp av smart digital design og maskinlæring, blir convenience valutaen kunden forventer. Dette tvinger frem nye forretningsmodeller basert på tre fenomener: Abonnement, digitale assistenter, og nye partnerskap.

Smarte hjelpemidler

Ta Stitch Fix, for eksempel. Denne ferske online-stylisten sender med jevne mellomrom  klær, sko og tilbehør til sine abonnenter.  Du må ikke sette deg foran en skjerm og bruke tid på å bestille en gang. Ved bruk av maskinlæring velger Stich Fix klær som de vet du vil like og betale for.

Amazon, på sin side, er i ferd med å gjøre smarttelefonen og PCen nesten gammeldags for handel. Deres digitale assistent Alexa gjør det mulig å bruke stemmen til å søke og bestille varer fra hvor som helst hjemme hos deg. Men varene du får kommer fra katalogen som Amazon velger for deg, til og med når det gjelder fersk mat. I USA selger Amazon flere av sine egne Amazon-batterier enn Duracell gjør.

Nye partnerskap dannes

Amazon i Spania kjøper fra lokale markeder og leverer til kundene. Hvis man spør Siri, den digitale assistenten fra Apple, om en god sportsbutikk, vil Siri bruke den digitale anbefalingstjenesten Yelp. Det vil gi deg et svar som inkluderer hvor butikken er, og hvor fornøyde kundene er med den.

Norske retailere må tenke convenience, eliminere friksjoner og danne partnerskap som øker verdien for kunden. I Norge har Komplett åpnet markedsplass for tredjeparter. Dette må være bare begynnelsen.

Av: Salvador Baille, daglig leder i Intelis, ekstern foreleser innen innovasjon og forretningsutvikling ved Høgskolen i Østfold og styremedlem i Connect Østlandet.