– Netthandelen øker enormt over hele verden og mange av de varene vi kjøper i Norge bestilles fra utlandet. Det kan være utfordrende for norske retailere, særlig når for eksempel Amazon begynner å fokusere på vårt marked, sier Karl Henning Kalvø som er produksjef i Driw.

Det er langt fra noen tilfeldighet at Amazon har blitt verdens største nettbutikk. De har et enormt vareutvalg og tilbyr en god logistikkopplevelse:

– De oppgir alltid en riktig beholdning når du søker på varen, de er også veldig flinke til å oppgi et presist tidspunkt for når du kan forvente å motta varen. Disse tingene er helt essensielle for en god handleopplevelse, men forhold som mange nettbutikker ikke har klart å løse på en måte som er god nok, fortsetter Kalvø.

Skiller butikk og nett

Noen gjør et skille mellom hva som er varebeholdningen i butikk og hva som er beholdningen i nettbutikken.

– Da kan du oppleve at varen er utsolgt fra nettlageret, men at den finnes i en av butikkene. Det hjelper lite hvis du ikke får opp et alternativ der du kan få varen tilsendt fra den butikken som har den på lager. Slik vi ser det bør det ikke spille noen rolle for kunden hvor varen befinner seg. Grunnen til at mange har dårlige løsninger på dette er at de mangler et skikkelig logistikksystem, fortsetter han.

– Man kan gjerne ha flere lagre, både sentralt og butikklagre, men da bør man også ha et moderne logistikksystem som gir hele oversikten, riktig beholdning, og muligheter for kundene å bestille. Det bør også ha gode sporingsmuligheter slik at kundene kan spore varen i sanntid.

Fremtidsrettede løsninger

De som skal starte nettbutikk i dag bør finne leverandører som kan levere fremtidens løsninger basert på moderne teknologi. 

– Man bør velge systemer og leverandører som er det vi kaller "future proof" og som vil takle den reisen som ligger foran oss. Er man i en start-up-fase, er det viktig å velge løsninger som det er enkelt å skalere opp. For eksempel starte løsningen med enkel lagerstyring der mennesker plukker varer, men med mulighet for å skalere raskt hvis man trenger plukkroboter eller transportmoduler som skal administrere flere varebiler. Man må også sørge for å skaffe systemer som kan kommunisere enkelt med hverandre, da kan man velge de beste løsningene modulbasert. Best nettbutikk, best HR-system, best lagersystem, men få dem til å spille sammen i én ERP-løsning, forklarer Kalvø.

Internet of Things (IoT) vil også spille en større rolle innenfor logistikk i fremtiden, for eksempel med sensorer som måler temperaturer på varer der kjølekjeden ikke skal brytes. Systemene bør derfor også ta høyde for å kunne koble til, lese av og behandle IoT-data.

– Moderne systemer kan optimalisere ressurser på en helt annen måte slik at både antallet personer og biler blir tilpasset hva man trenger til en hver tid.  De gir også mulighet for automatisering og robotisering, eller til å erstatte manuelle prosesser, for eksempel ved at ordresystemet snakker direkte med lageret, som igjen kommuniserer sømløst med transportsystemet. Da kan man fjerne en rekke operasjoner som gjøres manuelt i dag. I tillegg kan et moderne system være det som skal til for å få fornøyde kunder, og det er kanskje det aller viktigste uansett hva slags butikk du driver, avslutter Kalvø.