Av Hans Bagstevold, Manager Business Development/Manager Digital Signage i Hatteland Solutions

Fremtiden er hybrid og det er like enkelt å publisere til enkeltpersoner som til tradisjonelle kanaler. Informasjon kommer fremover til å bli mer og mer personlig rettet mot deg og meg – mobiltelefon, iWatch, Google Glass med mer, blir naturlige visningsflater og interaktive verktøy for å effektivisere kommunikasjon.

Hvem du er, hvor du er og til hvilken tid er opplagt viktig i forhold til hva slags informasjon du får tilgang til. Reklame og spesialtilbud via push-meldinger kan være nyttig det, men som forbrukere er vi allerede noe skeptiske til at vi blir nedrent av mer eller mindre relevant informasjon. Viktig at vi i så fall får noe ekstra vi ellers ikke ville fått.

Det viktige er at den samme teknologien nå kan brukes til noe langt mer nyttig for deg. Tenk deg at du hadde et dashboard på din mobil som i sanntid har oppdatert informasjon om det du er opptatt av - tilpasset din rolle hos arbeidsgiver. Kanskje spesielle hendelser oppstår som krever action og oppmerksomhet? Datakildene er de samme og du kan publisere på ulike visningsflater med forskjellig design.

Kanskje kommer du for sent til undersøkelsen på sykehuset fordi du sliter med dårlig skilting på sykehuset? Kanskje sliter du også med å finne veien til produkter og butikker på kjøpesenteret. Innendørs «way-finding» med informasjon tilpasset din eksakte posisjon kan guide deg rett – både på tradisjonelle touch-skjermer og din mobiltelefon.

Det gjelder å utnytte den informasjonen som allerede er tilgjengelig – hvor som helst, når som helst og på en hvilken som helst «dings» og kanal. Selvfølgelig på en sikker og visuelt god måte!