– Denne løsningen har flere positive effekter for dagligvare, uansett størrelse på butikken. I tillegg til å være en fremtidsrettet løsning, åpner den blant annet for dynamisk prissetting, overvåking av datomerking og effektivisering av personalet, sier daglig leder Pål Jacobsen ved Meny Tolvsrød.

Tiden før og etter

– Det er ikke å fornekte at vi tidligere opplevde en del feil mellom hyllepris og kassapris fordi prisendringen foregikk manuelt. Det var en tidkrevende jobb å endre pris på et stort antall artikler, og det kunne forekomme menneskelige feil. Med elektronisk hyllemerking kan vi i dag lettvint og effektivt med en pricer endre hylleprisen og kassaprisen samtidig, og kundene våre opplever ikke lenger prisforskjeller, fastslår han.

Dynamisk prissetting

Med elektronisk hyllemerking kan de tilpasse prisene ut fra etterspørsel. Dette kommer også kundene til gode i forbindelse med tilbud og kampanjer. Ønsker de å selge ferske reker billigere lørdag ettermiddag, så gjøres det med et enkelt tastetrykk.

Systemet er en effektiv måte for å oppnå høyere dekningsgrad på produktene. I tillegg har de fått bedre kontroll på lagerbeholdning og bestilling med automatisk varebestilling.

Informative hylleforkanter

Installasjonen av systemet innbefatter også en elektronisk hylleforkant som kan oppdateres ved hjelp av software.

– Hos oss har hylleforkanten to sider. Den ene er for kunden og den andre for de ansatte. På kundens side viser hylleforkanten nødvendig informasjon som produktnavn, pris og vekt. På den andre siden, ”baksiden”, kan de ansatte få informasjon om antall kolli, varebeholdning og tilsvarende. Skrifttyper og layout på hylleforkantene er nøye gjennomtenkt. Vi har valgt store og lettleste skrifttyper slik at prisen er godt synlig. Prisintegritet er viktig og skaper kundelojalitet, sier Jacobsen.