Bambus Sushi er en familieeid bedrift som har opplevd sterk vekst. Restauranteventyret startet med restauranten Bambus i Majorstuekrysset i 2001. Det var først i 2008 at Bambus startet med sushi, før dette hadde de spesialisert seg på orientalske retter fra det vietnamesiske, thailandske, kinesiske og japanske kjøkken.

- Siden den gang har vi satset i langt større grad på sushi og har nå åtte restauranter, fire av dem ligger i Oslo, mens vi har tre i Sandvika og en i Asker, forteller innehaver og daglig leder Nam H. Nguyen.

Fem av restaurantene åpnet i fjor og da endte omsetningen på nesten 70 millioner kroner. Samtidig ble de over 100 ansatte inkludert både heltidsansatte, deltidsansatte og ekstrahjelper.

- Det var i forbindelse med denne ekspansjonen vi bestemte oss for å foreta en investering i et nytt kassesystem som passet bedre til vår virksomhet enn det vi hadde fra før, sier Nguyen.

Det gamle systemet de hadde besto av et separat kassepunkt på hvert sted og de hadde ingen sentral integrasjon, hverken mot hovedkontoret eller mot regnskapsbyrået.

- Valget falt på KDR, som har en veldig smart løsning, og ikke minst en løsning som passer for vår virksomhet. De har bygd opp systemene sine slik at vi får samlet all omsetning på et sted, samtidig oppdateres salgstallene fortløpende mot regnskapssystemene til Visma. Det betyr også at jeg kan følge med på salget i restaurantene på mobiltelefonen til enhver tid og alltid være oppdatert på utviklingen. Jeg kan også å se hvem som slår inn på kassa på de ulike stedene, eller se hvis de har hatt feilslag, forklarer Nguyen.

Systemet oppleves også som veldig sikkert. Leverandøren står for oppbevaringen av alle regnskapsdataene som kassene genererer, ikke på én, men på tre servere som er plassert på ulike geografiske steder.

Robust løsning

- Løsningen er veldig robust og hvis det skulle skje noe med et av kassepunktene tilbyr leverandøren fjernretting av feil. Vi har omtrent ikke opplevd problemer, men det godt å vite at hvis noe skulle skje, vil kasseleverandøren kunne ordne det aller meste uten å reise ut til den aktuelle restauranten, men kan istedenfor rette feilen fra sitt kontor der og da, fortsetter han.

Kundene merker kanskje ikke så stor forskjell, men en ting som virkelig har blitt forenklet er å spore opp gamle kvitteringer hvis noen skulle ha behov for det.

- Hvis vi vet utsalgssted, omtrentlig tidspunkt og beløp, er det ikke så vanskelig å finne den riktige kvitteringen. Den kan vi så sende til kunden som en PDF-fil.

Problemfri installasjon

Bambus Sushi valgte å foreta installasjonene på ett sted av gangen, og både installasjon og opplæring gikk mye lettere enn de forventet:

- Løsningen er så enkel, oversiktlig og intuitiv at det veldig lett å lære og bruke systemet. Vi ser også at det blir færre feilslag og returer på dette systemet enn det ble gjort på det gamle. Det er dessuten lett å spore returer, slik at hvis noen av de ansatte har mange returer og vi mistenker at noe ikke er som det skal, er det lett å avdekke det og da kan vi snakke med den ansatte det gjelder og få en forklaring.

Siden systemet er integrert med Vismas systemer, blir det også mye enklere å avstemme salget mot banken., Systemet er også tilpasset den nye kassaloven som innføres i 2017 slik at skattemyndighetene kan få tilgang til systemet dersom de har behov for det.