– Min første reaksjon var vel noe sånt som “skal jeg komme med egne klær, slik som Bjørn Dæhlie og Vegard Ulvang? Er det virkelig noen som har lyst til å kjøpe klær med mitt navn?”, forteller hun og ler.

Tilbudet kom etter VM i Holmenkollen i 2011, og etter å ha tenkt seg om og snakket med familie og venner fant hun ut at hun hadde lyst til å gå for det.

– Jeg synes klær og mote er veldig spennende og gøy. At jeg nå fikk muligheten til å utvikle de klærne jeg selv synes mangler i sportsverdenen, så jeg på som en unik mulighet. Vi startet med å lansere fargerike og fine hansker og votter. Dermed ble starten «Johaug-hansken», som varte i fire år, før jeg i mars 2015 ble del av Active Brands-familien som har andre sterke merkevarer som Kari Traa og Dæhlie.

I november 2015 lanserte hun sin første helårs treningskolleksjon. I dag eier hun halvparten av aksjene i merkevaren «Johaug», men hvor mye har hun egentlig med arbeidet og selve prosessen å gjøre?

– Først og fremst er det en veldig stor fordel at jeg trener så mye som jeg gjør, for jeg bruker stort sett kun mine egne klær til trening. De får virkelig kjørt seg, og jeg merker fort hva som fungerer, hva som mangler, og hva som kan forbedres, forklarer hun.

Verdiene doblet etter dommen

Dopingsaken og utestengelsen har gjort at hun det siste året har vært en aktiv bidragsyter også på andre arbeidsområder.

– Siden jeg nå har hatt mye mer tid enn hva jeg har hatt tidligere, har jeg fått bli en del av prosessen, fra planlegging av ny kolleksjon, tegning, testing, innsalg til butikker, markedsføring og så videre. Å være en del av dette teamet har gitt meg mye god energi det siste året, og jeg lærer masse, og utvikler meg som menneske. Active Brands har stått rakrygget sammen med meg gjennom alt som har skjedd. Den støtten har vært uvurderlig.

Vinteren 2016, sesongen som var Johaugs siste før dopingsaken, var hun den overlegent beste langrennsløperen.

22. august 2017 ble det offentliggjort at hun ble ilagt en staff på 18 måneder etter å ha avgitt en positiv dopingprøve for det forbudte stoffet clostebol etter bruk av en leppekrem, året før. Dommen frarøvet hun blant annet muligheten for OL-deltakelse. 18. april oppheves utestengelsen, og i november gjør hun comeback i skisporet.

– Jeg var veldig redd og bekymret for at dommen skulle gi en negativ effekt for merkevaren, men heldigvis kan det se ut som det ikke er tilfellet. Vi har hatt en utrolig god vekst det siste året. Vi får stadig nye kunder på kryss og tvers av landet, og hører at mange etterlyser «Johaug» i butikk. Nettsidene våre har hatt mer enn en dobling siden i fjor, så det har i alle fall ikke påvirket i negativ forstand. Så det er veldig moro, og litt beroligende, sier skiløperen.


– Først og fremst er det en veldig stor fordel at jeg trener så mye som jeg gjør, for jeg bruker stort sett kun mine egne klær til trening. De får virkelig kjørt seg, og jeg merker fort hva som fungerer, hva som mangler, og hva som kan forbedres, sier Johaug. Foto: Privat


Ser fremover

Selv om hun snart er tilbake på snøen, vil hun ikke ligge på latsiden med arbeidet med merkevaren. Også den vil gli raskt videre.

– Vi lanserer to nye kolleksjoner per år, så her er det full rulle med designmøter, salgsmøter og fotoshoots. Det kommer masse fint i den nye vår- og sommerkolleksjonen fra og med mars, også kommer det en fantastisk kul kolleksjon til vinteren, så det er bare å glede seg.

Med mål om å bli «the world’s most feminine hardcore sportswear brand», og også med en drøm om å nå utlandet, må merkevaren alltid jobbe med å opprettholde interessen til en stadig mer kresen kundegruppe.

– «Johaug» tilfører noe nytt til markedet og henvender seg til litt andre jenter. «Johaug-jenta» er målrettet, tøff og feminin på samme tid. Hun er ikke nødvendigvis den raskeste i sporet eller på mølla, men liker den gode følelsen trening gir. Hun er opptatt av mote og liker en sofistikert, sporty og feminin stil.

– Det her er jo ikke helt mitt fagfelt, men jeg vet at det er tøff konkurranse der ute, så her gjelder det å være «up to date» på siste nytt for å være best i klassen. «Johaug-jenta» er først og fremst digital, så vi satser for fult på å skape innhold som engasjerer og involverer kundegruppa vår. Både hva gjelder web og sosiale medier, avslutter Johaug.