Verden blir mindre, og det er viktigere enn noensinne at de som driver handel snakker samme språk.

– Når man skal samhandle med andre, er dette av stor betydning. Om man tar identifikasjon av et produkt som et eksempel, vil man med en felles standard, som GTIN, unikt kunne identifisere produktet, sier Wenche Holtet-Lid.

Hun er Industry Development Manager i GS1 Norway.

Egne koder

Hvis alle har egne løsninger for å identifisere sine produkter, vil man kunne oppleve at noen bruker samme ID på ulike produkter, noe som både kan være forvirrende og gi mye merarbeid.

– GTIN er en standard som brukes globalt, og det er viktig at alle bruker GTIN gjennom hele verdikjeden – fra produksjon til forbruker, sier hun.

Enkelt sagt er GTIN en unik produkt-ID som brukes over hele verden. Alle varer som selges i dagligvarehandelen har et GTIN, og de fleste varer i en faghandel har det også.

– GTIN er en ID som kan leses på forskjellige måter – for eksempel ved hjelp av en strekkode, en QR-kode eller en RFID-brikke. Om en norsk merkevareeier ønsker å selge klærne sine i et stort varehus i USA, bruker varehuset mest sannsynlig GTIN, sier hun.

Tenk fremover

Varehuset kan ifølge Holtet-Lid kreve at du har et GTIN på varen hvis de skal selge den. Dette er nemlig viktig for at produktet ikke skal forveksles med noen andres produkter.

– Driver du helt for deg selv kan du jo klare deg med egne nummer, men dersom du ønsker å samhandle med andre, må dere bruke samme system- og identifikasjonsspråk. Vi anbefaler derfor at man tidlig begynner å bruke GTIN. Det er mye enklere å bruke systemet fra starten av, sier hun.

Når virksomheten din har vokst seg større, vil nemlig jobben med å ta i bruk systemet bli mye større og helt nødvendig.

– Vi lever i en global verden, og det handles i dag på tvers av landegrenser og kanaler. Om du har orden på det grunnleggende tidlig, gjør dette deg godt rustet for fremtiden, sier hun.

Viktig på markedsplassene

For kanskje får du lyst til å selge varer på de store, globale markedsplassene, som for eksempel Ebay eller Amazon. Dette er markedsplasser som ønsker at alle skal bruke GTIN.

– Hvis flere vil selge den samme kjolen på markedsplassen, vil man ikke kunne fange opp dette dersom butikkene bruker egne varenummer, sier hun.

Den samme kjolen vil da kunne bli lastet opp på markedsplassen mange ganger med ulike bilder og ulik produktinformasjon.

– Dersom alle bruker GTIN vil imidlertid markedsplassen se at det er samme produktet, og produktet kan bli fremstilt på en enhetlig måte. Som merkevareeier ønsker man jo at sitt produkt fremstilles på en bestemt måte, sier hun, og legger til at GS1 i tillegg til Ebay og Amazon samarbeider med Google Shopping, Alibaba og Miinto rundt GTIN.