Nettbasert handel vokser mer enn fire ganger så raskt som handelen i fysiske butikker, som vi besøker sjeldnere og sjeldnere. Mange lurer nok på om dette betyr at tradisjonelle butikker er i ferd med å dø ut. Heldigvis er ikke det tilfelle, selv om antallet kanskje reduseres. Fysiske butikker kommer til å prege gatebildet også i fremtiden, men de kommer til å ha en annen rolle enn i dag. Spillereglene i handelsnæringen endres og utviklingen visker ut grensen mellom digitale og analoge salgskanaler. Forbruker 3.0 forventer at du er tilstede hvor som helst, når som helst.

Er der kunden er

Flere handelsvirksomheter ser at teknologisk utvikling og skiftende forbrukervaner skaper nye muligheter. På ulike vis tilpasser de seg nå neste generasjons forbrukere. IKEA har etablert seg på Skøyen blant designbutikker, nettopp for å være der kunden er og nå ut til nye målgrupper. Utsalget er en slags mellomting av nettbutikk og varehus. Man kan se varene, bestille digitalt og få de levert på døren hjemme. Tesla har også åpnet showroom i flere bysentrum. Utviklingen lar aktører med store arealbehov etablere seg sentralt der flere folk ferdes. Trenden er spesielt stor i bransjer der tradisjonelle forretningsmodeller dominerer.

Handler mat på nett

På kort tid har nettbaserte matvarebutikker i ulike varianter overbevist tusenvis av nordmenn om at matvarehandelen kanskje gjøres best digitalt. Ser man til England eller Sør-Korea finner man butikker med virtuelle hyller som lar deg handle digitalt med mobilen. Varene plukkes enten opp i kassen i ferdigpakkede poser eller blir sendt hjem på døren til avtalt tidspunkt. Er dette fysiske nettbutikker? Kommer de digitale matvarebutikkene til å ha sentrumsnære showrooms der man raskt og enkelt handler virtuelt? Kan beacons og annen teknologi i utstillingsvinduer bidra til salg utenom vanlig åpningstid?

Forenkler handleopplevelsen

Det er spennende å følge utviklingen i handelsnæringen og jeg er overbevist om at vi i nær fremtid ikke lenger ser på salgskanaler som separate forretningsmodeller. Handelsbedriftene som lykkes på denne reisen tror jeg er de som husker at kjøpsopplevelsen er minst like viktig som økt tilstedeværelse og integrasjon. Disse drives av å utvikle handelen til å bli mer intuitiv, produktene mer attraktive og skape emosjonelle bånd med kunden. En kollega av meg kjøpte nylig joggesko via nettsiden til Nike, der hun komponerte stofftype, mønster og fargevalg. Jeg blir ikke overrasket om vi ser mer av dette fremover.

Tesla, IKEA, Nike og de digitale matvarebutikkene forenkler på hver sin måte handleopplevelsen. De kjenner sin identitet og skaper engasjement sømløst på tvers av salgskanaler. Utviklingen viser oss at det ikke finnes et fasitsvar på hvordan man lykkes med å møte forbruker 3.0. Man må prøve seg frem i samspill med kunden. Mitt neste IKEA-besøk blir sannsynligvis en kjapp tur innom Skøyen, i stedet for å stå i kø ut av byen. Da er det mulig jeg også tar en tur innom Tesla som har vist en unik evne til å nå både autofile og Apple-publikummet med deres salgsmodell. Hvem vet, kanskje jeg erstatter handlevognen i blant med matkasser på døren. Den sparte tiden kan heller fylles med lengre gåturer og jeg har en idé om hvor jeg kjøper joggesko neste gang.