Mens mange av oss så for seg en splittelse mellom handel og netthandel, er det nye fellesordet "omnichannel" eller på godt norsk "handel i flere kanaler." Vi vil ikke lengre velge mellom å handle på nett eller i en fysisk butikk. Vi vil ha både i pose og sekk: Vi vil shoppe og pleies gjerne sømløst mellom fysiske steder og mobil, nett, nettbrett og hjelpetelefoner.

- Man kjøper på nett, men vil bytte eller hente varen i butikk. Man ser og opplever i butikk, men bestiller varen hjemme. Eller begge deler - man står i butikken mens man bestiller varen på nett, sier Merethe Britt Sunde, som er direktør for næringspolitikk og kommunikasjon i Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO).

For ikke å nevne de mange service og tjenestebehovene som kan dukke opp etter et kjøp.

Interaksjon i butikk

Nå legger flere opp til iPad-bruk eller store skjermer i butikk. Du kan dermed kjenne og føle på skoene eller møblene, for så å bestille på nett, den sære lille tilleggsdingsen, eller velge fra et enda bredere reportoar innen din størrelse eller farge.

- Det begrenser kostnadene når butikken ikke må ha alt utstilt. Samtidig kan man i langt større grad legge til rette for visuelle opplevelsesbaserte utstillinger i butikken, sier Sunde.

Omvendt vei - fra nett til butikk

Nylig åpnet Amazon en god gammeldags bokhandel i Seattle.

- Ifølge Amazon selv benytter de seg av «20 års erfaring med boksalg på nett for å bygge en butikk som tar opp i seg fordelene til både offline og online bokkjøp», sier Sunde.

Ifølge henne gjør alle de store det samme – Nike store, Apple store og Microsoft store, og Bolia gjør det med møbler. For mens nettet gir mulighet til sammenlikning av priser og bredde i utvalg og geografi, gir den fysiske butikken mulighet for å kjenne, lukte og smake.

- Ingenting er som å kjenne den støvete lukten av bøkene og oppleve trykksverten mellom egne hender. Den fysiske fordypelsen har en annen og sterkere følelsesmessig side ved seg, sier Sunde.

Det er det hun mener de nye showroomene i stadig sterkere grad forsøker å gi. Samtidig kan man med nettet gå helt ned i skreddersøm for kunden.

- Kjenner kundene varen fra netthandel, er det enklere å legge til en fysisk butikk – selv om innholdet er svært så spesialisert, sier Sunde.