Annen Etage - en kjede livsstilsbutikker som selger interiør og klær - har fire butikker i Oslo og omegn. I butikken på Fornebu har de rundt 4000 ulike varer i butikken, og daglig leder Martine Romøren er glad for at de har et kassasystem hun kan stole på.

- Vi har et kassasystem fra Com2gether, og det systemet fungerer superoptimalt for oss - vi har kontroll på absolutt alle varer. Systemet er utrolig logisk, dette er ikke et sånt system med masse funksjoner man ikke klarer å bruke fordi de er for kompliserte; her er funksjonene enkle å bruke.

God kontroll på varene

Mister man kontrollen på varene sine kan det ta knekken på en forretning, sier Romøren. Gjennom dette systemet har hun stålkontroll på varebeholdningen.

- Jeg vet til enhver tid hvor mange enheter jeg har av hver artikkel, det hjelper meg med å holde varebeholdningen i sjakk. Systemet har også en lagerbeholdning. Si at vi har ti eksemplarer av en vare, så melder systemet fra når vi har solgt seks av dem, slik at vi kan bestille opp flere. I bunn og grunn handler det om overvåking av hele lagerbeholdningen, jeg sparer nærmest en 100 prosent stilling på å ha dette systemet.

Kassasystemet er også veldig fleksibelt i forhold til regnskapet, og regnskapskontoret sitter et helt annet sted.

- Alle filer sendes bare rett fra vårt system og over til regnskapskontorets system. Dette handler jo om å få en mest mulig effektiv hverdag, vi er veldig på alerten for å gjøre alt vi kan så effektiv som mulig. Jeg har vært borti et par andre kassasystemer som var helt krise å jobbe med, de var ulogiske og veldig lite brukervennlige, jeg vet hvor mye det har å si at du har et godt system.

Statistikkverktøyet verdt sin vekt i gull

Det er mange funksjoner i systemet, og selv om butikken ikke bruker alle funksjonene, er de de bruker uvurderlige sier Romøren, og trekker frem statistikken som noe av det viktigste.

- Jeg har tilgang til all statistikk, noe som er veldig viktig fordi det er en stor forskjell på å anta hva det er du har solgt, og hva du faktisk har solgt. Jeg ser hver eneste vare vi selger, til hvilken dekningsgrad, og når på døgnet varen er solgt, og vi gjør veldig mange av våre innkjøp basert på denne statistikken. Jeg kan sitte i flere timer og bare analysere, og som leder føler man seg veldig trygg fordi man kan gå inn og se på alt som blir gjort i butikken.

- Jeg kan sitte på innkjøp i Danmark, og se nøyaktig hvor mange eksemplarer jeg har igjen av spesielle varer. Vi ler litt av at jeg, på de lørdagene jeg ikke jobber, sitter hjemme og følger med på alt som blir solgt. Jeg kunne egentlig like gjerne vært på jobb.

Står de fast på noe, om det så er på en vareopptelling på en søndag i januar, så får de også hjelp.

- Vi kan slå på tråden når som helst for å få nødvendig support. De tar alltid telefonen, de er sinnssykt gode på service. De er også gode på å ta imot forslag til forbedringer. Butikker er jo forskjellige, og vi har forskjellige behov, og dette er et system som er gode til å tilpasse ulike funksjoner til ulike behov, avslutter Romøren.