I snart to år har bedriften Fjong gjort et navn for seg selv. Selve forretningsmodellen baseres på at privatpersoner leier ut klær til Fjong som de igjen leier videre til andre som kunne tenkt seg akkurat dette plagget til en spesiell anledning. Transaksjonen og prosessen foregår slik; leier du ut et plagg til Fjong som de videre leier ut, får du 50 prosent av prisen som den som leier betaler Fjong, hver gang.

— Det hele startet som en idé for noen år siden. Jeg følte på hvor stressende det var å hele tiden skulle finne ut hva jeg skulle ha på meg, særlig når jeg skulle noe spesielt, eller til en spesifikk anledning. Min co-founder og jeg begynte derfor å snakke om å starte noe på egenhånd, og hvor fantastisk det ville vært å ha større tilgang til klær. Vi spurte folk her og der, og opplevde at de fleste var veldig engasjerte, og at det var noe jeg kunne starte med. Kjapt etter fikk vi investorer med oss i selskapet, og satte dermed i gang, sier Sigrun Syverud, daglig leder i Fjong.

Bærekraftig forretningsmodell

Fjong har i dag en velfungerende nettside der du kan navigere deg frem til den perfekte kjolen til enhver anledning. Om det er et kommende bryllup, sommerfest med jobben, eller bare en vanlig kveld ute med venninnene har Fjong et stort sortiment som gjør det enkelt å romme gapet i ditt eget klesskap. Og det mest geniale er at du som bruker ikke behøver å kjøpe det dyre plagget, men heller leie det i perioden du har behov. Av den grunn er også forretningsmodellen bærekraftig.

— Jeg føler at selve forretningsmodellen er det som gjør at vi er bærekraftige. Vi leier ut klær som allerede er brukt, og på den måten utnytter vi til alles fordel problemet med ubrukte klær som igjen er en del av et større problem. Dette er en mye mer fleksibel måte å konsumere klær på, for hvis flere av oss hadde leid klær, hadde det blitt produsert færre plagg i verden, fortsetter Syverud.

Miljøvennlig alternativ

Hele 75 prosent av alle klærne Fjong har på sine nettsider er levert til dem fra privatpersoner som altså leier ut plagg de til vanlig ikke har nytte av, eller muligens har vokst ut av. De resterende 25 prosentene er klær som er kjøpt inn av Fjong fra ulike merker. Hanne Høiesen er ansatt i Fjong etter å ha vist et brennende engasjement for både mote og miljøvennlighet.

— Temaet miljøvennlig mote er ganske komplekst. Fjong som bedrift er i seg selv et miljøvennlig alternativ til det å kjøpe klær – noe jeg karakteriserer som miljøvennlig mote. Dog har vi ikke mulighet til å kun kjøpe inn IK-vennlige merker, og bare fronte dem. Vi er også trendbaserte, og har derfor innkjøpsavtaler med norske motehus som for eksempel Holzweiler og by TiMo, sier Høiesen som er ansatt som Chief Sustainability Officer i Fjong.

 

Et miljøvennlig alternativ:  — Jeg føler at selve forretningsmodellen er det som gjør at vi er bærekraftige. Vi leier ut klær som allerede er brukt, og på den måten utnytter vi til alles fordel problemet med ubrukte klær som igjen er en del av et større problem, forteller Sigrun Syverud, daglig leder i Fjong (t.h.). Foto: Benedikte Lie Berntsen


 

Sirkuleringsøkonomi

Enkelte plagg hos Fjong er meget populære. Syverud og Høiesen forteller at én av deres mange kjoler har blitt leid ut hele 50 ganger siden oppstarten, noe som gagner både dem som bedrift og ikke minst eier av kjolen som har leid ut kjolen til Fjong.

— Hvordan vi prissetter et plagg varierer, og enkelte faktorer spiller inn. Utleier kan egentlig bestemme prisen hennes plagg skal leies for, men pleier som regel å overlate det til oss. Kvalitet og ordinærpris, samt etterspørsel er også med på å sette prisen. Se for deg å selge et produkt én gang kontra å leie ut det samme produktet 50 ganger, for å så å selge det. Hakket mer lønnsomt, fortsetter Høiesen.

— Vi er først og fremst ikke en klesbutikk som kanskje mange vil tro. Vi er web-basert, noe som gjør at du ikke behøver å komme hit for å prøve klærne. Uansett hvor du bor i Norge, kan du enkelt booke plaggene du ønsker på våre hjemmesider, og få dem levert på døra. Nå skal vi samle opp brukerdata og bruke maskinlæring for å kunne komme med gode anbefalinger til våre kunder, legger Syverud til.

Lanserer abonnement

Hittil har Fjong gjort det meget godt, og utvider nå tilbudet sitt. Per i dag er det kun kvinner som kan benytte seg av tjenestene deres, men bedriften tenker også å rette seg mot menn i fremtiden.

— Vi holder på å lansere abonnement som funker på den måten man er vandt med fra andre abonnementsløsninger. Du betaler en månedspris, og kan på den måten til enhver tid ha et visst antall fra Fjong i hjemmet ditt. Brukerdataen vi henter fra våre kunder vil hjelpe oss til å finne ut hva de kunne tenkt seg av plagg, og vi sender dem de klærne vårt innebygde system mener er perfekt for den respektive kunden. Dette er noe vi vet menn er veldig sultne på, og som kan gjøre at også de kan leie ut klær de ellers ikke bruker, samt leie klær til ulike anledninger for eget bruk, avslutter Syverud.