Nina Ronæs er høyskolelektor på BI og er nasjonalt fagansvarlig i faget «Forbrukeratferd». Hun har sett med skrått blikk på forskjellene mellom mann og kvinne.

- Jeg har sett på hva som påvirker forbrukernes atferd i butikk og på hvilke psykologiske forskjeller det er mellom kjønnene. For eksempel sies det jo at menn jakter, mens kvinner samler. Menn ankommer åstedet, skyter byttet og forlater åstedet så raskt som mulig for å unngå farer.

- På mange måter er det slik mennene foretar handel også. De går rett inn i butikken eller på kjøpesenteret, er målrettet, finner det de skal ha, betaler og forlater butikken raskest mulig. Kvinner på sin side er samlere som bruker tid, vurderer mange ulike alternativer og kommer ofte hjem med mange flere ting enn vi egentlig hadde planlagt, forteller Ronæs.

Butikkutforming og hylleplassering

Ronæs understreker at foredraget hun skal holde ikke baserer seg på forskning, men skal være et inspirasjonsforedrag ment for å vekke noen tanker hos tilhørerne. Men noen anbefalinger vil hun allikevel komme med i foredraget sitt:

- Butikkene bør nok ta enda større hensyn til hvilke kunder de har når det kommer til vareplassering. Det handler om kjenne kundene og deres atferdsmønster. Butikker som Biltema og Clas Ohlson er for eksempel veldig flinke til å tilrettelegge butikkene slik at de passer for menn. Hyllene er merket med nummer slik at mannen kan bruke minst mulig tid og gå rett på sak og finne den duppeditten han skal ha i «hylle 15b».

- Andre butikker, som for eksempel Kremmerhuset, vender seg mot kvinner og er lagt opp på en helt annen måte. Her har de lagt vekt på hygge og at kvinnene kan bruke lang tid i butikken bare på å tusle rundt og ta på ting, forteller hun.

Det er også et poeng for butikkene å få kundene til å være lenger i butikken, for alt tilsier at jo lenger vi er i en butikk, jo mer penger legger vi igjen. Hvis butikkene også stimulerer sansene, som man ofte gjør i typiske kvinnebutikker, vil det også føre til at kvinnene samler mer og legger flere varer i handlekurven.

- Hvis en butikk har et varesortiment som retter seg mot menn, så bør de også tilrettelegge butikken på en slik måte at den passer for menn. Det betyr at det skal være enkelt å finne frem, og at mannen kan gå rett på sak og finne det han skal ha med en gang.

Eldrebølgen og mobilgenerasjonen

- Vi får en ny generasjon med eldre som både har kjøpekraft, er unge til sinns og ønsker opplevelser. De er en kjempeviktig gruppe som det kan være lurt å satse på å treffe. Tidligere trodde vi liksom at var man 60 eller 70 år, så brukte man gåstol, men sånn er det jo ikke. Dette er en av de sterkeste målgruppene vi har og mange av dem har god økonomi, men det kan godt hende at synet eller hørselen er litt dårligere, og da kan vi tilrettelegge deretter, sier Ronæs.

- Så er det ungdommen som er oppvokst med mobiltelefonen i lomma. De er vant til at alt bare er et tastetrykk unna og de hater kø. Disney har tatt hensyn til dette og lagd et spill som man kan bruke mens man står i kø, og hvis man vinner så rykker man fremover i køen.

- Så hele veien handler det om det samme, enten man skal henvende seg mot menn, kvinner, unge eller eldre så dreier det seg om tre ting: Å vite hvem som er kunden, få greie på hva de ønsker seg og å tilpasse butikken deretter, avslutter Ronæs.