- Ideen om en arena der bransjen kunne møtes ble egentlig unnfanget for tre år siden. Vi kom frem til at det fantes mange mindre konferanser for retailbransjen, men vi savnet den ene store årlige begivenheten der alle som jobber med butikk, varehandel og kommunikasjon kunne møtes for faglig påfyll og erfaringsutveksling. Det var Annonsørforeningen (ANFO) som organiserer de største markedsførerne i landet, og Retail Energy, som sto som arrangører for den første konferansen i 2014, forteller Jan Morten Drange som er administrerende direktør i ANFO.

- Med litt over hundre deltakere allerede det første året var konferansen å regne som en suksess, vi hadde over 150 deltakere i fjor og regner med at det blir flere enn 200 som blir med oss i år, fortsetter Managing Partner og rådgiver i Retail Energy, Sigurd Herrlin Sørensen.

Tar pulsen på retailtrendene

Den røde tråden for årets konferanse er innovasjon, og hva de enkelte aktørene tenker og gjør fra de ulike delene av bransjen:

- Derfor setter vi sammen et program som både inkluderer annonsørene, de operative retailaktørene, leverandører av digitale tjenester og investorer som velger å gå inn i varehandel, sier Herrlin Sørensen.

Det faglige arrangementet som er i Samfunnssalen på formiddagen den 4. mai får et program som holder et svært høyt nivå. Et av trekkplasterne er Katrina Dodd fra Contagious, et globalt selskap som i all vesentlig grad arbeider fremtidsrettet med å vurdere trender innenfor blant annet varehandelen. Hun vil snakke om hvordan digitaliseringen kan gi bedre forbrukeropplevelser i butikkene og vil eksemplifisere dette ved hjelp av casestudier som er hentet fra hele verden.

Ikeas administrerende direktør, Clare Rodgers, skal holde foredrag om hvordan Ikea ruster seg for fremtiden i en multikanal verden, hvor forbrukernes forventninger stadig øker, ingen kjører bil og tid er en mangelvare. Lars Fredriksen som er utviklingssjef i Oslo Handelsstandsforening er også blant foredragsholderne. Hans foredrag vil handle om de «brysomme» kundene som handler der de selv vil og ikke der vi vil at de skal handle, og om hvordan handelen er inne i en sterk transformasjon som først og fremst er sterkt teknologidrevet og hvor en stadig større del av varetransaksjonen foregår i den digitale salgsflaten. Markedsdirektør i Creuna, Eirik Norman Hansen, vil snakke om hvordan handelen stadig gjøres i nye kanaler og hva leverandørene må gjøre for å gi kundene de riktig gode handleopplevelsene.

- Vi har enda flere navn på programmet, men de vi har presentert her gir et godt bilde av bredden i det faglige programmet på årets konferanse, sier Drange.

- Deler av dagen vil også bli brukt på å presentere caser fra varehandelen som er potensielle vinnere av de ulike kategoriene for retailprisene, slik at de får presentert seg for konferansens deltakere, skyter Herrlin Sørensen inn.

Prisutdeling

På kvelden er det et arrangement med litt løsere snipp hvor det serveres fingermat. I denne rammen deles årets retailpriser ut.

- Vi finjusterer litt på antallet kategorier, men det skal deles ut ganske mange priser og godord i løpet av kvelden. Dette blir en hyggelig ramme der det også er muligheter for å knytte kontakter og ha de mer uformelle samtalene, så dette ser vi frem til.

Program

Dato: 4. mai kl. 09.00 - 16.00 (dørene åpner 08.30)
Servering: Lunsj og mineralvann/kaffe/te
Sted: Samfunnssalen, Arbeidersamfunnets Plass 1

Katrina Dodd, Contagious: Reimagining Retail through the Contagious lens

Lars Fredriksen, utviklingsjef i Oslo Handelsstandsforening: Kundene på vandring, hvorfor handler de der de handler?

Clare Rodgers, administrerende direktør i Ikea Norge: Slik møter Ikea fremtiden

Ove-Mathias Lind, Head of Customer Channels (VP) i Telia Norge: Fra Buzz til Business

Eirik Norman Hansen, markedsdirektør i Creuna: Fra e-commerce til experience commerce: Hvorfor vi må tilby ekstrem kundeopplevelse i handelen?

Mats Andre Kristiansen, markedsjef og medgrunder i Kolonial.no: En disruptiv innovasjon - utfordreren vs. giganten

Sverre Flåskjer, Herkules: Utnytte kompetanse og kapital i aktiv eierskapsutøvelse for å skape konkurransefortrinn

Glenn Veiby, Blender Group: Merkevarebygging i high end-markedet stiller i 2017 helt nye krav til verdikjeden

Case: Retailprisen 2017
Inspirasjon: Et utvalg innsendte caser til Retailprisen